söndag 6 december 2020

En smakebit på söndag


"Fredag igen, Barnmorskeinstitutet igen. Det finsk - amerikanska paret tycks ha samma schema, jag lägger märke till dem redan vid hissarna.  De verkar mer samspelta än senast, tvååringen är inte med den här gången. En barnmorska kommer och meddelar att perinatologen dessvärre ligger väldigt mycket efter i tidtabellen. Rose frågar vem läkaren är. Min syster har sagt att det rullande schemat kan medföra att vi får träffa en ny, men den här gången blir det inte så, det som väntar oss därinne är samma kvinna som för en vecka sedan. Tanken känns omöjlig. Det kan inte bli annat än fel. Nu borde jag vara en god äkta man, borde ingripa, men innan jag hinner tänka så långt har Rose själv tagit initiativet, förklarat situationen för barnmorskan och lugnt och sansat frågat om vi möjligen skulle kunna få träffa en annan läkare den här gången. Barnmorskan är förstående och ordnar det."

Från sidan 57 i Allt ett under av Juha Itkonen. Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2020.

Söndagens läsutmaning går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan håller astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker i trådarna. Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. trevlig Finlands självständighetsdag.

      Radera
    2. tänk, att jag glömde den i år! jag skyller helt och hållet på covid 19

      Radera
  2. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, den var intressant. Kände inte till boken innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker inte att det har talats så mycket om den

      Radera
  4. Både ny bok och ny författare för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  5. Jag läste boken för några veckor sedan och jag tänker ofta på den, jag skrev på bloggen då att den här boken fick mig att tro på genren autofiktion igen. Mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter lovande. tycker om det lilla jag läst

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Ny bok för mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. konstigt nog hör en inte så mycket om de där böckerna som ändå nominerats till Nordiska Rådets Litteraturpris

      Radera
  7. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. minns inte var jag hittade uppgifter om den

      Radera
  8. Det var en ny bok även för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  9. Läste om boken, ett tungt ämne han tar upp. Förmodligen dock mycket välskriven eftersom den nominerats till priset. Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
  10. Det är viktigt att man får rätt läkare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen! en måste verkligen säga ifrån om det blir fel. om en orkar vill säga

      Radera
  11. Låter riktigt intressant! Denna har jag inte hört talas om förut. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är lite förvånad över att det inte skrivits mera om den

      Radera