torsdag 31 december 2020

Helgfrågan v. 53


 Mias bokhörna: Helgfrågan v. 53

Vad tycker ni om de nya orden för 2020? Eller vet ni vad mjuta och becknarväska är?

Jag tycker att en del av nyorden är jättebra. Lesservisser till exempel. Och hobbyepidemiolog. Och växtblindhet. Somliga ord har en ju införlivat i ordförrådet utan att tänka närmare på saken. Jag hittade listan i senaste numret av den utmärkta tidskriften Språk

Fick ni någon bok i julklapp?

Det fick jag. Genom märg och ben av Jacquline Woodson, Almapristagare 2018. Mycket välvald titel.

8 kommentarer:

  1. många kul nyord, Woodsons barnbok har jag gett till äldsta barnbarnet, hon gillade, gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har nu läst Brun flicka drömmer och jag blev mycket förtjust i den. den nya vuxenboken var jag mindre glad för

      Radera
  2. Hobbyepidemiologer är vi väl allesammans ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte då! jag rättar mig slaviskt efter han Tegnell

      Radera
  3. Många nyord i år och de som har att göra med den här eländiga pandemin är inbankade i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst, de har en ju införlivat för länge sedan

      Radera
  4. Det är lite kul med språket och dess utveckling i samröre med tiden. En del ord fastnar jag inte för, men så är det väl med det mesta, men det är ändå lite intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant är det, men en del ord tycker jag inte är det minsta bra

      Radera