tisdag 22 augusti 2017

Veckans topplista v. 34

Johannas deckarhörna:  Vecka 34: Sommarens bästa

1. Hanya Yanagihara, Ett litet liv
 En fantastisk bok som gör stort intryck och lever kvar

2. Margaret Atwood, Tjänarinnans berättelse
Den här mångsidiga författaren borde få Nobelpriset snarast 

3. Pearl Buck, Den goda jorden .
PB fick verkligen Nobelpriset. Den goda jorden är en fin folklivsskildring från Kina. Forts.: Sönerna och Wang Lungs barnbarn
 
4. Pierre Lemaitre, Alex 
Otroligt spännande. 

5. Kati Hiekkapelto, Kolibri
Annorlunda debut. Finsk thriller

39 kommentarer:

  1. Både 1 och 2 är jag otroligt nyfiken på att läsa! :)

    SvaraRadera
  2. Kolibri tyckte jag också mycket om. Ett litet liv kom i Ett litet bokpaket igår,blir till att läsa. :)

    SvaraRadera
  3. Vi har samma på plats ett :)

    SvaraRadera
  4. Jag funderade på att läsa The Handmaid's Tale innan jag såg serien men sen kunde jag inte hålla mig. TV-serien är super!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg den också. både bok och serie var jättebra

      Radera
  5. Kolibri har jag läst och gillade riktigt mycket. Nummer 1, 2 och tre vill jag också läsa.

    SvaraRadera
  6. Gillar Pearl Bucka böcker. Kolibri är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den goda jorden är bäst i serien och det var väl också den som hon fick Nobelpriset för

      Radera
  7. Läste Buck för många år sen och gillade minns jag.
    Kolibri var så pass bra att jag kommer att läsa uppföljaren.
    Ett litet liv äger jag men funderar på att sprätta upp den och låta varje kapitel bli för sig. Svåra att hålla i mao.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska också läsa uppföljaren. Ett litet liv är onekligen svår att hantera

      Radera
  8. Kolibri har jag oläst i hyllan. Såg att Lemaitres nya bok Camille släpps snart och jag blev väldigt nyfiken på den. Sedan såg jag att den var fjärde delen i en serie...

    SvaraRadera
    Svar
    1. va? hade också spanat in Camille. men varför ge ut fjärde delen i en serie?

      Radera
    2. Alex är andra delen i den serien, där Camille är fjärde. Det är i alla fall vad Goodreads säger, men min franska är i det närmaste obefintlig så jag kan inte riktigt kolla upp det :)

      Radera
  9. Ett litet liv har verkligen varit överallt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. med all rätt. den är alldeles speciellt bra

      Radera
  10. Pearl Buck minns att jag gillade när jag läste författaren, nyfiken på Kolibri och Ett litet liv, men drar mig lite för tjockleken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det där med tjockleken glömmer en totalt. det ska du inte bli avskräckt av

      Radera
  11. Kolibri tror jag att jag fick som överraskningsrec.ex.

    SvaraRadera
  12. Alla verkar intressanta men det är nog mest troligt att jag läser de tre sista.

    SvaraRadera
  13. Jag har inte läst någon av dem ännu, men Ett litet liv ligger i min hylla och väntar.

    SvaraRadera
  14. Tjänarinnans berättelse vill jag också läsa. Och kanske Ett litet liv. Pearl Buck har jag aldrig läst något av så det skulle vara intressant att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pearl Buck kan ju sitt Kina. Den goda jorden är speciellt bra, tycker jag

      Radera
  15. Svar
    1. nu väntar jag på Camille. höstböckerna har redan börjat anlända. helt enligt ketchupmetoden

      Radera
  16. Har inte läst någon av böckerna, tack för tips :)

    SvaraRadera
  17. Nr 1 verkar rörande, blir nyfiken men den tycks kanske alltför tung, vad vet jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är lite otymplig i formatet, men när en väl kommit in i boken glömmer en alla olägenheter

      Radera