fredag 18 augusti 2017

Helgfrågan v. 33

Mia på bloggen Mias bokhörna undrar i sin helgfråga vad vi tycker om ljudböcker. I allmänhet tycker jag bättre om vanliga böcker. Men i vissa lägen - mycket beroende på uppläsare - fungerar det bra när jag har något annat för händer. Somliga uppläsare kan förstöra vilken bok som helst, medan andra fungerar tvärtom. Skådespelaren Peter Andersson är en fantastisk uppläsare; Marie Richardson, Krister Henriksson, Anita Björk är några andra. En alldeles förtrollande uppläsare var ju Torgny Lindgren. Astrid Lindgren läste också sina böcker väldigt bra. Philip Zandén läser utmärkt har jag hört nu i första avsnittet av radioföljetongen Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón.

24 kommentarer:

  1. sonen köpte LP-skivor för barn när biblioteken sålde ut, han hittade skivspelare för 5 kr på fotbollsklubbens loppis, han lyssnade på sagor massor!

    Själv kan jag inte göra två saker samtidigt... men maken lyssnar, han ser på film och läser iPad... samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. äldsta sonen står ensam på natten på kommandobryggan och lyssnar böcker, ganska praktiskt i såna situationer. Jag önskar jag kunde lyssna mer när jag jobbar i trädgården.

      Radera
  2. Jag kan inte koncentrera mig tillräckligt mycket för att lyssna på böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, om en har någon mekanisk syssla för händer

      Radera
  3. Man får lätt lite favorituppläsare. Men sen passar vissa bättre beroende på typ av bok också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart är det bäst om boken stämmer med uppläsaren

      Radera
  4. Du har helt rätt. En kass uppläsare kan verkligen förstöra hela upplevelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, ibland blir det alldeles fel och då hoppar jag gärna över uppläsningen

      Radera
  5. Det måste vara ta tid innan man hittar "sina" favoriter bland uppläsarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej inte nödvändigtvis. jag väljer någon som jag tror kan vara bra och så testar jag

      Radera
  6. Astrid Lindgren läste faktiskt sina böcker bra högt.

    SvaraRadera
  7. Det är synd att ljudböcker är så beroende av uppläsaren, men det ligger ju lite i sakens natur :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör det. jag vill inte att uppläsaren tolkar åt mig

      Radera
  8. Som liten brukade jag lyssna på Astrid Lindgrens texter.

    SvaraRadera
  9. Det finns många bra uppläsare, och är lätt att få favoriter. Vissa uppläsare passar bättre till en viss typ av bok, och en del till i stort sett alla typer. Krister Henriksson är en väldigt bra skådis och uppläsare. Länge sen jag lyssnade på en uppläsning av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla uppläsare har nog sina specialiteter. alla passar inte för allt

      Radera
  10. Ser att vi har två gemensamma favoriter! Åtminstone!

    SvaraRadera
  11. Ljudböcker är ingenting för mig, jag tappar koncentrationen ganska snabbt och vet sen inte vad jag lyssnat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det måste verkligen vara någon som fängslar. och så vill jag ha något för händer

      Radera
  12. Astrid Lindgren är riktigt mysigt att lyssna på :)

    SvaraRadera
  13. Jag tycker det är viktig med uppläsaren, Stefan Sauk gillar jag.

    SvaraRadera