lördag 15 oktober 2016

Veckans ord på P


enligt O: "Veckans ord börjar på bokstaven P och det här är de fem substantiv som du ska koppla samman med verk och/eller författare. Mina svar kommer i ett senare inlägg."
partner
Först tänkte jag på Bonnie och Clyde men eftersom det rör sig om författare och böcker så får det bli Tommy och Tuppence Beresford som är huvudpersonerna i Agatha Christies novellsamling Par i brott.
pensionär
Under en kryssning i Arktis för pensionärer möter en kvinna den man som våldfört sig på henne och nu kan hon äntligen ta ut sin hämnd. Om jag förstått saken rätt är många av personerna i de nio novellerna i Den frystorkade brudgummen av Margaret Atwood till åren komna. Jag köar på biblioteket.

pris
Priset man betalar. Shep Knacker har sparat ihop en nätt summa pengar och nu vill han flytta till något varmare land och njuta av livet. Frun är inte riktigt med på noterna, men då beslutar han sig för att resa ändå. Då visar det sig att hustrun fått en allvarlig sjukdom som kräver mannens sjukförsäkring och mer därtill. Lionel Shriver har skrivit boken

publik
Bob Dylan hade redan en stor publik som nu blev ännu större i och med att den utökades med och av de aderton. Sara Danius förklarade valet mycket seriöst och övertygande i dagens Lundströms bokradio

pärla
Fettpärlan. En fantastisk novell av Guy de Maupassant. Ett sällskap omaka människor befinner sig på flykt undan preussarna i det ockuperade Frankrike , bland dem ett fetlagd prostituerad. Hon är den enda som har matsäck med sig och hon delar generöst med sig. En soldat vill tvinga sig på henne men hon säger nej och resesällskapet är först på hennes sida, men det går över.

8 kommentarer:

  1. fin ikebana-bild till höger ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, principen med högt lite lägre och lågt stämmer ju

      Radera
  2. (hihi, vi har vindruvor i tallen och körsbärsträdet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så jättefint. kanske lite svårt med skörden

      Radera
  3. Synd att jag inte hört Sara Danius lägga ut texten om valet av Dylan, för jag skulle verkligen behöva höra en bra förklaring till att han fick nobelpriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan lyssna på SR play Lundströms bokradio, Robert. jag känner mig lite ambivalent

      Radera