söndag 9 oktober 2016

En smakebit på søndag

Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten står för läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit av det vi just läser. En enda regel finns det: No spoilers!
" Hon tyckte att staden kändes annorlunda nu när hon hade kommit tillbaka för att bo här. Hon var van vid Gilead som tema och skådeplats för nostalgiska minnen. Alla syskon utom Jack hade älskat att komma hem och de kände sig alltid klara när det var dags att ge sig av igen. Tänk så kärt huset var för dem, och alla de gamla historierna, och tänk så vitt och brett de hade spridit ut sig. Det förflutna var något väldigt fint i sig. Men nu när hon kom tillbaka och skulle stanna ett tag, som hennes pappa sa, hade minnena blivit illavarslande. När de fick breda ut sig och bli en del av nuet och möjligen även av framtiden - då blev de något beklagansvärt, det förstod alla. Och hon grämde sig över att behöva stå ut med deras medömkan. "
Från sidan 13 i Hemma av Marilynne Robinson. Weyler förlag. Övers: Niclas Hval. Fler smakebiter HÄR

38 kommentarer:

  1. tack för intresseväckande smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att det är bra att även läsa Gilead och Lila

      Radera
  2. Känner inte till boken, men låter som att det kan bli härliga familjekonflikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kan nog bli delade åsikter om saker och ting. läs även Gilead och Lila. de hör löst ihop alla tre

      Radera
  3. Nå lurer jeg på hva det litt mørke som smakebiten hinter til kan være for noe. God søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan säkert vara en hel del. Hemma hänger löst samman med Gilead och Lila.

      Radera
  4. Detta var en okänd bok för mig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Marilynne Robinson är en författare jag inte har läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. En smakbit som nästan lovar mörka hemligheter och konflikter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det blir nog inte lätt att bli hemmadotter

      Radera
  7. Den verkar fin. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakebiten helt ny bok för mig.

    SvaraRadera
  9. Denne synes jeg virker spennende. Kunne nok gjerne lest. Takk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan rekommendera Marilynne Robinson!

      Radera
  10. Å, den boken blir jag nyfiken på, så fint skriven den verkar vara.

    Ja, Amnestys beslut överraskade mig också, rejält. Omröstningen var sluten, så vilka som röstade för och med hur många rösters övervikt förslaget vann vet jag inte. Men det är ju skrämmande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har hänt någon gång tidigare att mitt medlemskap har hängt på håret

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Kände inte till den boken men blir nyfiken på den.

    SvaraRadera
  12. Den här boken blev jag nyfiken på. Kanske dags att beställa hem den. Tack för smakebiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag! där finns också ett par titlar som löst hänger ihop med denna

      Radera
  13. Känner varken till bok eller författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Inte läst något av författaren ännu men har lånat hem en annan titel. Den här blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  15. Känner inte till den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Fin smakbit, men låter inte alls som något för mig... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det tror inte jag heller. inte en vampyr så långt ögat når!

      Radera
  17. Nu blev jag ju sugen på att läsa den här och de två andra böckerna du säger att man också bör läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gilead och Lila, ja. väl värda att läsa

      Radera
  18. Marilynne Robinson ligger på min läslista, och har så gjort ett bra tag... det finns ju så mycket! Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så mycket att läsa och så lite tid känns det som

      Radera
  19. Ja, medömkan inte alltid något som gläder mottagaren... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, verkligen inte! och absolut inte i det läget!

      Radera