torsdag 27 oktober 2016

Tokyo - Asakusa

Framme! Det tog tid! Köer för Railpasset, strejkande Suica - kort, ombyggnad på stationerna, vägbeskrivning utan gatuangivelser. Till slut hittade vi en tjänstvillig postman som sa: " Vi kan gå tillsammans!" Sedan körde han iväg i rask fart på sin moped och vi joggade efter med resväskor och handbagage. Och så pekade han på världens minsta dörr i en vägg och efter en stund var vi inknappade på Konoha house där vi hyrt rum genom Airbnb. 
Här är varmt, ca 21 grader dagtid, och blir svalare på kvällen men knappast de 8 - 10 grader  det talas om i väderprognoserna. Kvällspromenaden gick till Tokyo Skytree som ligger alldeles i närheten. Till vänster ses den chika färsättningen (iki) som används används dagtid alternerande med den stiligare till höger (miyabi). Klockan är nu 21 och det blir bums i säng. Flygturen bjöd knappast på någon sömn och vi har sannerligen inte vilat sedan vi kom.

8 kommentarer:

  1. Åh blir så avundsjuk! :) Vill också till Tokyo! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. rekommenderas! inte bara Tokyo. jag är här för tredje gången. jag blev helt betagen redan första gången 2013

      Radera
  2. Verkar som ett jätteintressant resmål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. antingen tycker en att det är helt fascinerande eller också tycker en inte om det. tror inte att det existerar några mellanting

      Radera
  3. Måste vara jättespännande att få besöka Japan! Jag har velat komma dit sedan jag såg Shogun på TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. åk, Robert! jag är här för tredje gången. lite mer betagen för varje gång

      Radera
  4. Ha en trevlig vistelse i Tokyo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Lena! jag ligger inte direkt på latsidan

      Radera