söndag 2 oktober 2016

En smakebit på søndag

Marie på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar oss varje söndag att bjuda varandra på en smakebit från det vi just läser. Utan spoilers, förstås!
"För att hitta den rätte hade jag aldrig trott att nätet skulle vara min grej. Jag tyckte att det fanns något marknadsmässigt över det, dessutom hade jag aldrig skrivit en kontaktannons, eller något annan heller för den delen, och visste inte hur man sålde sig i skrift. Mina pojkvänner hade alltid varit helt vanliga killar från min by. Den förste hette till exempel "Johnny" och det var inget särskilt med honom alls, i alla fall inte på ytan och i alla fall inte innan man fattade att han var sjuk på riktigt. Vi gick i samma klass och det började med att han sa: "Finns det något du alltid drömt att en man gjorde för dig?". Jan antar att han hade hört någon säga så på film och att han redan då på fullt allvar ansåg sig vara en man. Och jag antar också att han hade förväntat sig ett helt annat svar än det han fick. - "Jag har alltid velat att någon skulle lära mig att slåss." Och när jag såg att hans min inte var så förvånad som jag trott, la jag till: "Slåss som en riktig jävel." Johnny nickade sakta, spottade på marken och sa: "Är det det du vill snäckan, då ska jag lära dig det."
Från sidorna 11 och 12 i De polyglotta älskarna av Lina Wolff.
Fler smakebitar HÄR

34 kommentarer:

  1. Jag får lite onda aningar av den där smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Den här blir jag riktigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag känner mig som ett frågetecken. ska raskt läsa vidare

      Radera
  3. Okänd bok för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Den här är jag lite nyfiken på. Hört gott om den av bland annat en kollega. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det har talats om den både här och där. tror att Lina Wolff var med i Babel också

      Radera
  5. Den tjejen var inte någon liten blyg viol!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men kanske ville hon utmana först och främst

      Radera
  6. Blir nyfiken! Tack för smakbit :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten - får minst sagt obehagliga vibbar av den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan utvecklas hur som helst. ska bli spännande att se

      Radera
  8. En smakbit som gör mig nyfiken! Tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst något av Lina Wolff tidigare som jag gillat

      Radera
  9. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är sprillans ny, men författaren har några titlar bakom sig

      Radera
  10. Men oj så intressant det där lät!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig och boken låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att din blir det. har bara läst en liten bit

      Radera
  12. Här blir jag nyfiken om hon lär sig att slåss... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör hon! vet inte ännu vad hon tänker göra med sina kunskaper

      Radera
  13. Skulle inte ha något emot att lära mig att slåss heller, men att kallas snäckan? Blä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med. hoppade högt i stolen. har inte kommit så långt att jag kunnat placera boken tidsmässigt

      Radera
  14. Den här blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ser fram emot läsningen. vill gärna veta vart författaren är på väg

      Radera
  15. Snäckan... ja, ja. Hoppas boken utspelar sig långt tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst en bit längre nu, men det är svårt att placera den i tiden. men bra är den, riktigt bra

      Radera