måndag 17 oktober 2016

Tematrio - Öar

Så här säger Lyran idag:
"Jaha. Det var ju meningen att dagens tema skulle handla om en Nobelpristagare, typ en syrisk eller koreansk poet eller en kenyansk eller japansk romanförfattare. Inte en amerikansk låtskrivare. Så därför får det bli ett lite improviserat tema i stället, inspirerat av något vi pratade om på jobbet idag. Berätta om en bok/berättelse som utspelar sig på en ö. Bebodd, eller ej."
1. De osynliga av Roy Jacobsen. En underbar roman som tilldrar sig den vackra ön Barrøya utanför den nordnorska kusten. De osynliga skildrar människor som varken tar stor plats i livet eller lämnar spår i historien. De arbetar för sin överlevnad; fiskar, samlar ejderdun och fågelägg, torkar fisk, kokar rabarbersylt, bakar bröd, odlar potatis, bygger båthus, som blåser bort gång på gång och blir uppbyggt igen. 
2. Elias Portolu av Nobelpristagaren (1926) Grazia Deledda. Ett triangeldrama som endast två av kontrahenterna är medvetna om, tilldrar sig i en fantastisk miljö av oleanderträd, rosenbuskar, mynta, timjan, korkek, fläderbuskar och mastixträd. Och månskenet över Sardinien måste vara något extraordinärt.
3. Världens vackraste man av serietecknaren Lena Ackebo handlar om de två systrarna Barbro och Lena som åker på charterresa till Mallorca. Barbro, som bjudit Mona, blir sjuk och Mona träffar en strandraggartyp (enligt Barbro). Systrarna gnatar mycket på varandra. De är väldigt olika och lever olika liv, men nu kommer de i alla fall att tala om del saker som sopats under mattan. 

Titlarna är klickbara. 

28 kommentarer:

  1. Är också sugen på att läsa De osynliga :-)

    SvaraRadera
  2. Jag blir nyfiken på alla böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. inte jag heller. men det var trevligt att läsa om dem

      Radera
  4. Jag läste något annat av Grazia Deledda och var inte särskilt imponerad, kanske borde ha läst den här istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är denna som är mest omtalad i alla fall. jag var fascinerad av miljön

      Radera
  5. Elias Portolu verkar intressant, men säkert mycket svår att få tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag inte, Robert. "mitt" lilla bibliotek har den

      Radera
  6. Addendum: Där hade jag fel. Hittade den på Bokbörsen och beställde den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det. du vill äga den. det skulle jag också kunna tänka mig

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av dessa böcker. De osynliga verkar intressant, skriver upp den på min lista. Jag har läst Rö för vinden av Grazia Deledda, den var ganska långtråkig och intetsägande. Kanske skulle jag ha valt en annan bok istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker nog att Elias Portolu på något sätt är en tidlös roman. är förtjust i främmande miljöer och andra tider. EP var författarens stora genombrott

      Radera
  8. Den sistnämnda ska vi läsa i vår bokcirkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska bli intressant att höra vad ni tycker. för jag utgår ifrån att du skriver om den?

      Radera
  9. Har inte läst någon av böckerna men funderat på att läsa Världens vackraste man.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dessa och känner nog faktiskt bara till De osynliga i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så fin, fylld av kampen för tillvaron

      Radera
  11. Har inte läst någon av dessa tre, öarna okända oxå. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. skulle gärna åka till alla tre öarna faktisktt

      Radera
  12. Roy Jacobsen såg jag på Babel för ett tag sedan och lade hans bok i den mentala TBR-hyllan, men jag har inte kommit dit ännu. Men nu ska jag. :)

    Älskade Världens vackraste man, sträckläste den under en Danmarksresa i juni.

    SvaraRadera
  13. en märker att lena Ackebo är tecknare i den här romanen, tycker jag

    SvaraRadera
  14. Intressant trio, och alla tre böcker jag inte läst!

    SvaraRadera
  15. Tack för tipset på böcker som verkar väldigt intressanta.

    SvaraRadera