tisdag 4 oktober 2016

Tematrio - kroppsdelar i titeln

LYRAN:
"Jag läser Eugen Kallmans ögon och den får inspirera till veckans tema. Vi har haft det här temat en gång förut, men det var fyra år sedan så jag återvinner. Berätta om tre böcker med kroppsdelar i titeln!"
Olga Tukarczuk, Styr din plog över de dödas ben
lyssnade jag på som fantastisk radioföljetong. Det sägs att Polens utrikesminister slutade jaga efter att ha läst

Carina Burman, Cromwells huvud
tilldrar sig i Cambridge och är till lika delar skröna och detektivroman.


Sven Edvin Salje, På dessa skuldror
nkte nästan läsa om. Och kanske försöka åka till Lovängsgården för att se filmerna som brukar visas varje sommar.

20 kommentarer:

  1. Burmans böcker är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Cromwellperioden var en sällsam tid i engelsk och skotsk historia. Det är nog inte så många som vet att länderna var republiker (av ett slag) under en kortare tid. Även om ämbetet som Lord Protector gick i arv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är mycket en kan förvåna sig över att en inte vet. och det blir bara värre med åren

      Radera
  3. Styr din plog... gillar jag också!

    SvaraRadera
  4. Sven Edvin Salje skulle jag vilja läsa något av (min farmor läste författarens samtliga böcker). Bara läst Burmans bok i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gjorde min farmor också och flera av Saljes böcker fanns i föräldrarnas bokhyllor också

      Radera
  5. Det var lite annorlunda titlar, så roligt! Den första låter väldigt läskig.

    SvaraRadera
  6. Jag ar inte hört talas om någon av böckerna. Burmans bok låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tokarczuk är också väldigt intressant. Burman är kunnig och rolig

      Radera
  7. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Cromwells huvud låter intressant! Jag har varit mycket i Cambridge och det är alltid kul att känna igen sig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. då passar ju denna precis! CB har studerat där

      Radera
  9. Passande trio. Har inte läst dessa böcker så tack för tipsen.

    SvaraRadera
  10. väldigt olika,men mycket bra var och en på sitt sätt

    SvaraRadera