torsdag 6 oktober 2016

Veckans ord på O

enligt O:"Dags för bloggens bokstav, eller rättare sagt mitt bloggalias bokstav. Visserligen funkar O även i klassrummet, då jag ibland kallas Mrs O på engelsklektionerna. Fem ord som vanligt som ska kopplas till böcker och författare och mina svar kommer senare."

observera
Romanen Parsifal av Sigrid Combüchen är en framtidsroman som blev August - nominerd när den kom 1998. Parsifal var en av riddarna av runda bordet, men observera att i Combüchens roman är Parsfal en kvinna!

originell
En av de mest originella författare jag vet är Tove Jansson.
Hennes författarskap liknar ingen annans. Hon är också en författare en läser om och läser om. Barnböckerna är en fröjd att läsa även för den vuxne. Och att läsa högt tillsammans fungerar utmärkt.
otur
Cecilia Sidenbladh, Stockholms blodbad berättar historien om Svante Ulfsson Trana, tolv år och page hos en adelsman som hade oturen att vara i Stockholm i november 1520 
oumbärlig
Böcker är oumbärliga för mig. Det går inte att i ord beskriva böckernas värde i mitt liv. Jag går ingenstans utan att ha en bok med mig. 
oväntad
I Alfhild Agrells novell Skymning kommer en oväntad vändning på slutet. Novellen finns i samlingen Synd: noveller från kvinnornas moderna genombrott.
Ung kvinna gifter sig med äldre man. Hon försöker förgäves få kontakt med sin man, men han fortsätter att leva sitt liv precis som det var innan de gifte sig. Kvinnan är besviken

8 kommentarer:

  1. Ja, november 1520 var nog inte Stockholm någon bra plats att befinna sig på om man var adelsman. Men det är lustigt hur det alltid är segrarna som skriver historien. Vi kallar Kristian II för Kristian Tyrann på grund av Stockholms blodbad, men Gustav Wasa tog faktiskt livet av betydligt fler svenskar än Kristian. Gustav var skoningslös mot upprorsmakare. Att Karl IX ställde till med Linköpings blodbad vill vi också glömma. Han står staty i Karlstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det där med historia är diskutabelt. kul att kvinnorna börjar lyftas fram

      Radera
  2. Jag tycker också Tove Jansson är en fröjd att uppmärksamma flera gånger om. Speciellt hennes noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaha! har nog inte läst så många noveller av henne, men det ska jag göra nu

      Radera
  3. Tove Jansson är en fantastisk författare. Pinsamt nog har jag däremot inte läst Sigrid Combüchen. Måste åtgärdas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan omöjligen hinna med alla författare. har gillat flera böcker jag läst av Combüchen

      Radera