lördag 8 oktober 2016

Nu läser jag

Nästa roman till diskussion i läsecirkeln är Madame Bovary (1856) av Gustave Flaubert i pocketutgåvan från 2012 i översättning av Anders Bodegård och med förord av Sara Danius. I källaren hittade jag pärmar med gamla föreläsningsanteckningar och lyckades gräva fram det jag skrivit om Madame Bovary. Det läser jag naturligtvis när boken är läst. Då ska jag också läsa Den blå tvålen av Sara Danius. Undertiteln: Romanen och konsten att göra saker och ting synliga. Sara Danius visar med exempel från Stendhal, Flaubert och Balzac hur realismen tar över romankonsten och skildrar verkligheten som den är och inte som den borde vara. Det kan ses som en del i en demokratiseringsprocess och var något alldeles nytt. Och det började med franska revolutionen.

3 kommentarer:

  1. gillar både Bovary och Danius ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att läsa om. hoppas att Danius snart är på banan igen

      Radera
    2. jättetråkigt med hennes sjukdom

      Radera