onsdag 5 augusti 2015

Annorlunda kokböcker

Yotam Ottolenghi föddes i Jerusalem 1968. Han utbildades vid universitetet i Tel Aviv och Le Cordon Bleu. Av The Guardian fick han uppdraget att skriva om vegetariska recept, något som föreföll honom problematiskt eftersom han inte är vegetarian själv. Det tycks i alla fall ha gått jättebra. 2011 kom Plenty : vegetariska rätter (2012 på svenska).  Den har blivit något av  en kultbok. 2014 (2015 på svenska) kom uppföljningen Plenty more: 150 nya gröna recept. Jag har provsmakat den här rätten med franska linser. Plenty more ligger redan min kundvagn. Yotam Ottolenghi har flera restauranger i London och han har fått fina priser för sin internationella kokkonst, för sitt speciella sätt att använda grönsaker och kryddor.

4 kommentarer:

  1. Recept som bygger på linser och bönor är inte min grej. Men det är bra att det kommer alternativa kokböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är bra med varierad kost, men är riktigt dålig på vegetarisk matlagning, så jag behöver all hjälp jag kan få

      Radera
  2. är svag för vissa typer av kokböcker.

    SvaraRadera
  3. har varit vegetarian ett par år i ungdomen, men gillar all mat, äter allt.

    SvaraRadera