onsdag 3 september 2014

Tematrio - Titelverb

Lyrans uppgift v. 36 är att berätta om tre böcker med ett verb i titeln. Läs instruktionerna HÄR.

1. Vinden vände bladen Elin Wägners sista stora roman från Småland. Den kom ut 1947. Romanen är ett stort epos som tar sin början i forntiden och sträcker sig fram till modern tid. Två släkters öden vävs samman. Porträttet av Livia Värdig är ett kvinnoporträtt som kan jämställas med det av Åsa-Hanna.


2. Du tror du kuvar mig liv?  Finsk kvinnodikt. En antologi samlad av Märta Tikkanen och Tua Forsström. Här blandas yngre och äldre med kända och okända i alfabetisk ordning.
Herrarna finns med som översättare.

3. Reading Lolita in Teheran. A Memoir in Books av Azar Nafisi. Det var inte alldeles problemfritt att träffas och läsa skönlitteratur i aytolla Khomeinis Iran; särskilt inte om man var kvinna naturligtvis. Att läsa Lolita i Teheran kom på svenska 2005. Fantastisk läsning!

12 kommentarer:

  1. . Du tror du kuvar mig liv? fick jag av maken för hundar år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är väl snart ca hundra år sedan den kom ut, Hannele. bra present!

      Radera
  2. Ingen av dessa böcker är bekant för mig, så tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin Wägner var en föregångskvinna på flera områden. dessutom kunde hon skriva.

      Radera
  3. Blir riktigt nyfiken på Att läsa Lolita i Teheran. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Inget som jag känner till sedan tidigare. Tack för tips

    SvaraRadera
  5. Wägner känns som en författare jag borde läsa. Och Att läsa Lolita i Teheran verkar väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin Wägner är verkligen mycket läsvärd. Lolita i Teheran är en ovanlig bok

      Radera
  6. Jag har inte läst någon av dem, men de låter intressanta alla tre!

    SvaraRadera