måndag 15 september 2014

Tematrio - Personliga pronomen

Lyrans  TEMATRIO gäller personliga pronomen.
Tre bra böcker med personliga pronomen i titlarna.

Beckomberga: ode till min familj av Sara Stridsberg läste jag alldeles nyligen och blev alldeles lyrisk. Läs mer HÄR

Själens nattsida: om Mary Shelley och hennes Frankenstein av Merete Mazzarella köar jag sedan länge på på biblioteket. Jag är måttligt road av själva Frankenstein, men läser allt vad Merete Mazzarella skriver. Vad vill det säga att vara mänsklig är frågan hon behandlar?

Svenskarna och deras hövdingar. Historisk läsebok för unga och vuxna av Verner von Heidenstam. Boken innehåller berättelser från vikingatiden fram till och med 1800 - talet.

22 kommentarer:

  1. Heidenstam läste jag i vintras och blev positivt överraskad över hur mångsidigt och intressant det var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du säger det, Sanna! ett roligt sätt att läsa historia. lyriken är också fin

      Radera
  2. Svar
    1. Stridsberg är helt underbar. Mazzarella ser jag fram emot

      Radera
  3. Se där var ju possessiva pronomen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. genitivform av personliga pronomen
      http://www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

      Radera
    2. tänkte att Lyran skulle hålla på med detta hela hösten och spara lite...

      Radera
    3. på det viset. det har glömt tala om för mig...

      Radera
  4. Roligt att Heidenstam fick vara med på ett hörn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur, Johanna! Heidenstam är lite underskattad. jag gillar en hel del av hans lyrik

      Radera
  5. Heidenstam känner jag i alla fall igen, men tvivlar på att jag verkligen läst honom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. någon av hans dikter har du säkert stött på, Helena

      Radera
  6. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är bara att läsa, Lena! det är så många böcker man vill läsa och de blir bara fler och fler

      Radera
  7. Beckomberga är jag sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den måste du läsa, Linda. den är så fin

      Radera
  8. En bok om Mary Shelley låter ju intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. onekligen! man blir ideligen påmind om dugliga kvinnor som stått i någons skugga!

      Radera
  9. Intressanta titlar! Och inte en enda av dom har jag läst, men jag blev sugen på Heidenstam faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag som väldigt ung hittade två ljusgröna böcker av VvH i föräldrarnas hylla som hette Folkungaträdet: Folke Filbyter och Folkungaträdet: Bjälboarvet. mycket spännande!

      Radera
  10. Helt okända böcker för mig, så många böcker det finns ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. man får ju så otroligt många tips på bokbloggarna utöver dem man hittar själv. hur ska man hinna läsa allt man vill?

      Radera