fredag 26 september 2014

Bokbloggsjerka 26 - 29 september

I Bokbloggsjerkan 26 - 29 september ställer ANNIKA följande fråga: Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)
När jag tittar i min bokhylla ser jag en massa titlar av Elizabeth George.
Länge läste jag mycket intresserat om kommissarie Thomas Lynley och hans medhjälpare Barbara Havers. Men vid någon tidpunkt kom jag att tycka att böckerna inte var så bra längre. Det behöver inte ha berott på Elizabeth George utan mer på att jag bara tappade intresset. Annars hoppades jag länge att det skulle bli de två...
Vallmstasviten, eller Katrineholmssviten eller Kvinnorna och staden av Kerstin Ekman består av fyra delar. Den första delen Häxringarna kom 1974. Den sista delen En stad av ljus kom 1983. Springkällan och Änglahuset är titlarna på delarna 2 och 3. Alla delarna var helt fantastiskt bra!
Jag älskade serien om Takeo som uppfostrats av en krigsherre i ett fiktivt medeltida Japan, Tales of the Otori av Lian Hearn (Gillian Rubinstein). Den består av tre delar plus en en prequel och en sequel. Uppföljaren som berättar vidare på handlingen - Vid hägerns skarpa skri - tyckte jag hade tappat spänsten något. Jag tänker dock ge den ytterligare en chans vid senare tillfälle.

17 kommentarer:

  1. jag har inte riktigt fastnat för Kerstin Ekman

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är långt ifrån alla som gör det

      Radera
  2. Läser fortfarande Elizabeth George, även om jag inte läst riktigt alla böcker av henne. Hon skriver ju jättebra, men hennes böcker har blivit så förfärligt tjocka. Tycker att 700-800 sidor för en deckare är lite i överkant. Pustade faktiskt en aning innan jag kommit igenom hennes senaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är stor konst att kunna begränsa sig, Lena. 700 - 800 sidor är för mycket, tycker jag

      Radera
  3. Jag läser också fortfarande Elizabeth Georges böcker och de är onekligen lite tjocka, är egentligen inget stort fan av böcker på över 300 sidor oavsett genre/bok, men jag gillar de flesta av de böcker som jag läst av George och har nog överseende med omfånget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har tänkt att hon skulle få en chans igen någon gång.

      Radera
  4. Kerstin Ekman och jag verkar inte alls vara kompatibla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kan ju inte vara kompatibel med alla, Monika!

      Radera
  5. Tycker själva trilogin om Takeo är suverän, prequelen sämre och sequelen ganska dålig. Synd att de lades dit överhuvud taget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller med dig, Helen. jag blev lite snopen, faktiskt

      Radera
  6. Jag kommer inte på något exempel men vet att jag läst flera bokserier där jag tyckt att den första boken varit mycket bättre än de kommande och jag har en teori på varför det är så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är säkert svårt att skriva en andra bok. serie eller inte. särskilt om den första första fått fina omdömen

      Radera
  7. Jag gillade verkligen Lian Hearn, har bara läst de tre fasta delarna, inte prequelen eller sequelen. Kerstin Ekman skulle jag vilja läsa mer av faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är bäst att hoppa över såväl prequel som sequel. testa Kvinnorna och staden!

      Radera
  8. Jag älskar Georges böcker!Jag har lätt att fastna för serier och fortsätta läsa. Jag gillar att karaktärerna finns kvar och kan få flera böcker på sig att utvecklas och förändras!

    SvaraRadera
  9. ja, det är roligt att följa en utveckling. till slut känner man ju huvudpersonerna

    SvaraRadera
  10. Georges böcker är en favorit och kan väl erkänna att jag hoppades lite på det i början också men nu är jag ganska glad att det inte är så.

    SvaraRadera