söndag 14 september 2014

Apofatisk teologi




Georges Bernanos (1889 - 1948) var en mycket motvillig skönlitterär författare. Han skrev under tio år 1926 - 1936. Egentligen var han jurist och försäkringsinspektör. Han var djupt religiös, mystiker och företrädare för den s.k. negativa teologin; den apofatiska teologin. Gud som fruktansvärd närvaro. Jag har inte träffat på uttrycken negativ/apofatisk teologi tidigare. Men jag förstår vad det är frågan om när Kristoffer Leandoer i en understreckare drar en parallell till den walesiske prästen och poeten R S Thomas (1913 - 2000), som är en av mina favoritpoeter. Minnen av eld står i min hylla liksom Collected Poems 1945 - 1990. I Prästmans dagbok skriver Bernanos om samma fattigdom, lera och ohörsamhet hos församlingsborna som R S Thomas. Båda vittnar om platsens poesi. Läs hela understreckaren HÄR

The Word
A pen appeared, and the god said:
"Write what it is to be
man." And my hand hovered
long over the bare page.

until there, like footprints
of the lost traveller, letters
took shape on the page´s
blankness, and I spelled out

the word "lonely". And my hand moved
to erase it: but the voices
of all those waiting at life´s
window cried out loud: "it is true". 

R S Thomas (1913 - 2000) 

6 kommentarer:

  1. nu får jag kolla i min ordboks-app jag fick av sonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det, Hannele, och tala om vad du hittade. bra app. snäll son

      Radera
    2. apofatisk, känner ingen, kanske min gamla konfirmationspräst

      Radera
  2. fortfarande känner jag ingen tyst präst; guds väsen kan inte beskrivas med mänskligt språk

    SvaraRadera
    Svar
    1. gud kan beskrivas med negationer: gud är inte detta eller detta... "mina" präster säger att gud är allt

      Radera