tisdag 30 september 2014

Tematrio - Possessiva pronomen

LYRANS uppgift för veckan: Tre titlar innehållande possessiva pronomen. Jag väljer tre klassiker

Vårt krångliga liv (1960) novellsamling av Cora Sandel, mest känd för böckerna om Alberte. Hon föddes i Tromsö och flyttade till Paris för att måla. 1921 flyttade hon till Uppsala och började skriva
Min barndom. Självbiografisk skildring av Maksim Gorkij (1868 - 1936). Gossen Aleksej växer upp i det gamla, fattiga Ryssland med en mor som inte finns där för honom, hänvisad till mormor och en morfar som slår honom. Mina universitet och Ute i världen heter de följande delarna.
Sörj dina träd (1975) av Walter Ljungquist. Han har skrivit en lång serie böcker med sitt alter ego Jerk Dandelin som huvudperson och har liknats vid Proust och Faulkner. I Sörj dina träd undersöker Jerk Dandelin omständigheterna kring väninnan Paulas liv med citat ur hennes dagböcker under en rad av år.

10 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att jag läst något av Gorkij för länge sedan men jag kan inte komma på varken titeln eller om den var bra...

    SvaraRadera
  3. om du hade läst Min barndom hade du säkert kommit ihåg att den är så bra!

    SvaraRadera
  4. ryska författare har jag alltid varit lite svag för.

    SvaraRadera
  5. Inga böcker jag kände till på din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ofta hittar man nytt på andras bloggar. det är spännande

      Radera
  6. Vilka spännande böcker du hittat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Freja! Gorkij gillar jag speciellt

      Radera