tisdag 4 juli 2023

Tisdagstrion v.27 2023: Svenska deckarfavoriter

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 27: Svenska deckarfavoriter

1. En sax i hjärtat av Marie Bengts. En sax i hjärtat är en pusseldeckare som utspelar sig i Småland i en liten by som heter Eneby mellan den 24 juli och den 14 augusti 1957. Hannah Lönn, klädskapare i Stockholm, är på väg till sin faster Lilly Gustavsson som behöver hjälp eftersom hon skadat sig i ett ben. Hannah ser inte direkt fram emot den här vistelsen som hon förutsätter ska bli riktigt tråkig. Så blir det förvisso inte.

2. Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem. Del ett i Ahnhems serie om Fabian Risk har titeln Offer utan ansikte. Redan här är Stefan Ahnhem en fullfjädrad kriminalförfattare. En seriemördare är på gång och man kommer snart på att alla de mördade har gått i samma klass som Fabian Rask. I klassen fanns en kraftigt mobbad pojke. Två gossar hade varit hans värsta plågoandar medan den övriga klassen och ett par lärare vänt sig bort.

3. Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman är den fjärde romanen om journalisten Magdalena Hansson på Värmlandsbladet och kriminalkommissarien Petra Wilander och hennes medarbetare i Hagfors. En stiger rakt in i deras vardag med för mycket arbete och för lite tid åt familjen. I arbetet med sökandet efter den försvunna socialsekreteraren Anna - Karin Ehn ligger tidningen ofta steget före polisen.

Titlarna är klickbara

18 kommentarer:

  1. har missat dina favoriter, https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Schulmans vill jag läsa!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de här tre böckerna, men kanske kan din trio ge mig en puff så att jag läser En sax i hjärtat, för det har jag länge funderat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var så mycken kulturhistoria i den

      Radera
  4. Jag har läst alla i din trio, för en gångs skull 😁 Riktigt bra böcker, tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. ja, det tycker jag. hon är så sympatisk som person också

      Radera
  6. Jag köpte Bengts böcker på rean och Ninni Schulmans nya har jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gjorde du rätt i. jag har inte läst Schulmans senare

      Radera
  7. Även jag har med Ahnhems bok i min trio. Den är så bra. Det två övriga står olästa i min hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Ahnhem. och Bengts
      och Schulman

      Radera
  8. Ninni Schulmans böcker har jag inte provat än. Det känns som om det finns hur många svenska deckarförfattare som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör det verkligen. Ninni Schulman har jag läst några titlar av som jag gillat. och jag har lyssnat på henne också. mycket sympatisk

      Radera