söndag 2 juli 2023

En smakebit på søndag v. 26 2023

astridterese på den norska bokbloggen betraktninger håller i søndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit v. 26 kommer ifrån Med regnbågen som sällskap av Yasunari Kawabata

" Asakos far, Mizuhara Tsuneo, var arkitekt och hade alltid haft ett engagerat intresse för de rika och ärofyllda familjer som efter kriget fick se sina hus omvandlade till värdshus och restauranger. Till och med kejsarens yngre brors hem hade gjorts om till ett värdshus, i Zushi. Och den gamle statsmannen och feodalherren Yamagatas villa hade gjorts om till värdshus i Odawara. Det finns hur många exempel som helst på detta. Men alla var ursprungligen byggda som bostäder och passade egentligen illa som värdshus eller restauranger. Mizuhara hade flera gånger blivit ombedd att de goa råd vid ombyggnadsarbetena." Fler smakebitar HÄR

15 kommentarer:

  1. Svar
    1. jag blev också nyfiken. hade inte hört talas om denna

      Radera
  2. Finns det alltså en stad i Japan som heter Zushi? Vad läckert!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten, ny bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. faktiskt för mig också. författaren har jag läst, men titeln var okänd

      Radera
  4. Har läst en del av japanska författare, men jag är nog alldeles för europeisk för att tilltalas av dom!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är väldigt fascinerad av det japanska

      Radera
  5. Tack för smakbiten! hade inte hört talas om boken förut en ska kolla upp den.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar japanska författare, denna man är obekant för mig. Handlingen utspelar sig efter andra världskriget, också en intressant tidsepok. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en intressant tid historiskt också Kawabata fick Nobelpriset 1968 och han dog i Zushi 1972

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Intressant med Japan, ett land jag vet alltför lite om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns hur mycket som helst att lära om Japan. jag är väldigt intresserad och har varit i många år

      Radera
  8. En nobelpristagare säger du? Åh, jag är så dålig på dem, har läst några stycken i alla fall.

    SvaraRadera