söndag 30 juli 2023

En smakebit på søndagv. 29 2023

astreidterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. En delar med sig utav det en just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit kommer idag från samma bok som förra söndagen, nämligen Bröst & ägg. En sommar berättelse av Mieko Kawakami. Fler smakebitar HÄR

 "Vad skulle jag egentligen säga om den uppläsning jag precis bevittnat? Det var första gången jag var på ett sådant arrangemang, så jag visste inte vilken nivå de skulle ligga på. Och oavsett så kändes ganska så meningslöst att tala om nivå när jag inte ens fattade vad som hände på scenen. Okej, det stod någon där och läste, så mycket fattade jag. Men ta den där manlige poeten som inledde föreställningen, till exempel. En hyllad lyriker som i den aktningsvärda åldern av åttio år inte bara talade lågt - och dessutom med en obegripligt dålig diktion - och som ständigt avbröt sig själv med så kraftiga hostanfall att han måste klamra sig fast vid stolsryggen framför sig. I längden gjorde detta det omöjligt att titta på honom utan att få hjärtat i halsgropen."

12 kommentarer:

  1. Låter som att uppläsningen inte var den bästa. Så kan det ju bli 😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut! inte alla författare gör något för sina texter genom att läsa upp dem

      Radera
  2. den här har jag spanat in, tycker titeln är ganska annorlunda, gillar japansk litteratur som omväxling. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ungefär hälften och förstår vart hon vill komma. jag är intresserad av allt japanskt

      Radera
  3. gillar japanskt, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbit. Böcker av japanska författare har jag ännu inte upptäckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är ontresserad av japansk kultur i största allmänhet

      Radera
  5. Den föreställningen kunde man nog klara sig utan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jjag också, inte alla författare är duktiga på att läsa sina egna verk

      Radera
  6. Tack för smsakbiten! Vill läsa den boken.

    SvaraRadera