söndag 16 juli 2023

En smakebit på søndag v. 28 2023

"En av de första kulorna går genom det öppna fönstret ovanför toalettstolen där Luca står. Han fattar först inte att det är en kula och det är ren tur att den inte träffar honom mitt i pannan. Luca uppfattar knappt det dova ljudet när den susar förbi och borrar sig in i kakelväggen bakom honom. Men kulregnet som följer är öronbedövande, det dånar och smattrar helikoptersnabbt. Det hörs en massa skrik också, men de ljuden är kortlivade, snart tystade av skottlossningen. Innan Luca hunnit dra upp gylfen, fälla ner locket och klättra upp och titta ut, innan han hunnit bekräfta källan till det hemska larmet, svänger badrumsdörren upp och mami är där." Ur Amerikansk jord av Jeanine Cummins

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i søndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

12 kommentarer:

  1. Det lät ju rent förfärligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var säkert extra förfärligt för Luca

      Radera
  2. Effektfull smakebit! Lite nyfiken är jag på den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst flera positiva omdömen om den här boken. inte minst på bokbloggar

      Radera
  3. visst har det smattrar helikoptersnabbt

    SvaraRadera
    Svar
    1. regnet har smattrat helikoptersnabbt vid flera tillfällen i sommar

      Radera
  4. Den här läste jag den när den kom, och det gjorde intryck. I USA uppstod en debatt om författarens trovärdighet eftersom hon inte är från Mexico. Lite märkligt tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska bli intressant att läsa vidare

      Radera
  5. Jag har läst den, jättebra, ibland märkte jag att jag höll andan! Det är väl ett bra betyg, tack för smakbit och påminnelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ett bra betyg. har sett flera andra bloggare som också varit positiva

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Har inte läs den än.

    SvaraRadera