torsdag 13 juli 2023

Hett i hyllan v. 28 2023

På bokbloggen Bokföring enligt Monika förekommer en läsutmaning som kallas Hett i hyllan. Den går ut på att vi bekänner våra synder vad det gäller olästa böcker i hyllan. Jag vet inte hur länge Sågverksungen av Vibeke Olsson stått oläst i min hylla. Första boken om Bricken som är elva år och arbetar som ströflicka på Svartvik sågverk utanför Sundsvall. Nu är det 1879 och sågverksstrejken drar igång. Sågverksarbetarna har fått  lönen sänkt trots att sågverken fick tre miljoner från svenska staten. Åtta romaner har det blivit i serien. 

  • Sågverksungen
  • Bricken på Svartvik
  • Sågspån och eld
  • Amerikauret
  • Glödens färger
  • Som ett träd i skogen
  • Som skuggan följer ljuset
  • Stockens färd mot havet

4 kommentarer:

  1. Men den måste du läsa den är så bra, jag har "nästan" läst hela serien

    SvaraRadera
  2. jag har förstått att den är bra. och jag brukar ju gilla historiska romaner. ska ta itu med den

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat på om jag kanske skulle ta och läsa den serien, men än så länge har jag inte tagit tag i den.

    SvaraRadera
  4. Om Bricken har jag också funderat på att läsa men det har inte blivit av.

    SvaraRadera