söndag 9 juli 2023

En smakebit på søndag v. 27 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i søndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Min smakebit v. 27 kommer ifrån Häng City av Mikael Yvesand, Borås Tidnings  debutantpristagare 2023.

"Bussen stannar bakom Shopping en kvart senare. Luleås stadskärna utgörs av ett rutnät av vindtunnlar, men här råder kväljande lä. Busskuren i glas ser ut somett svalt akvarium men känns som ett växthus. Jag inhalerar dieselångorna när bussen kör vidare och ser dörrarna bakom Shopping öppnas. Jessi stiger ut meden kritvit mjukglass i handen och en plastsked mellan tänderna. Hon tittar på mig, eller åtminstone mot mig, och spricker upp i vad jag knappt hinner uppfatta som ett leende då femman rullar in mellan oss. Dörrarna öppnas och en tunnhårig tjockis med LLT -väst inser inte att han förstört allt, allt för mig. För oss. Bussen är tom och jag sätter mig återigen längst bak. Genom bussens skitiga fönster ser jag Jessi korsa gatan och försvinna bakom Missionskyrkan."

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. fick den av dottern som ansträngt sig riktigt

      Radera
  2. Den här boken har jag sett lite överallt, men jag vet nog egentligen inte vad det är för typ av bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det verkar vara en ungdomlig blandning av kikande på flickor, cyklande och ofog

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Känner igen titeln men har inte läst den.

    SvaraRadera
  4. jag är spänd på den här. Borås Tidning brukar välja intressanta pristagare

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Kände inte alls till denna. Inlevelsefulla beskrivningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är bokens styrka. men jag har ännu inte läst så långt

      Radera