söndag 23 juli 2023

En smakebit på søndag v. 29 2023

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i søndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Min Smakebit på søndag v. 29 kommer från Bröst & Ägg. En sommarberätelse av Mieko Kawakami.
"Makiko, som var på väg från Osaka, är min storasystr. Hon är nio år äldre än jag, alltså trettionio i år. Hennes dotter Midoriko ska snart fylla tolv. Makiko fick henne när hon var tjugosju och har uppfostrat henne helt själv. Jag bodde ihop med Makiko några år i en liten lägenhet i centrala Osaka, från det att Midoriko var alldeles nyfödd och jag själv var arton. Makiko hade skilt sig från sin man innan Midoriko föddes och behövde hjälp. Till slut åkte jag till henne så ofta att det var lika bra att vi bodde ihop, vi tre. Det var både praktiskt och ekonomiskt för oss alla. När Makiko och jag växte upp var vi fyra i vår familj: mamma, pappa, hon och jag. Vi bodde på andra våningen i ett litet flerfamiljshus. Lägenheten var liten och bestod av ett sex tatamimattor stort rum och ett mindre, fyra tatamimattor stort. På bottenvåningen låg en liten bar. Några minuters promenad låg hamnen och därifrån kunde man se ut över havet."

18 kommentarer:

  1. Bara titel gör en ju nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en besynnerlig titel, men jag tror mig förstå innebörden

      Radera
  2. Intressant mått, tatamimattor. Finns de bara i en storlek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. en vanlig tatamimatta är 90 x 180. det finns även halvmattor 90 x 90. en får inte gå på dem med vanliga skor utan måste vara barfota eller ha mjuka inneskor. används också som underlag i kampsporter

      Radera
  3. Intressant titel. Av smakbiten fick man mycket information.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den bäddar för själva berättelsen

      Radera
  4. Det där låter verkligen intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det blir väldigt intressant

      Radera
  5. Jag tycker stycket låter som början till en uppsats jag hade kunnat plita ihop i plugget. Men, jag gillar japanska berättare, så jag blir ändå rätt nyfiken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mieko Kawakami förefaller mycket modern

      Radera
  6. Har hört om den här boken men vet inte om den är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det vet en ju sällan, men försöka duger!

      Radera
  7. Vilken titel, aldrig hört talas om boken innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en internationell bestseller! kvinnors villkor i nutida Japan

      Radera