tisdag 18 januari 2022

Tisdagstrion v. 3 2022


 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 3 2022: Mamma, pappa,barn

1. Glöm mig och Skynda att älska är Alex Schulmans berättelser om sina föräldrar. 2009 kom boken Skynda att älska om fadern Allan Schulman som var 57 år när gossen Alex föddes. Alex var 13 när fadern dog och det dröjde många år innan han kom över den förlusten. I Glöm mig, boken om Sven Stolpes dotter Lisette, som gifte sig med den 32 år äldre, dynamiske Allan Schulman, skildrar Alex Schulman sin mor och hennes alkoholism och deras dåliga förhållande. Och faderns medberoende. Ingen gullig mamma - pappa - barn - saga, precis.

2. Löfte i gryningen av Romain Gary är en av mina favoritböcker. Den skildrar ett mor - och - son - förhållande som är fullkomligt absurt, roande och mycket gripande. Modern är beredd att gå i döden för sin son samtidigt som hon inte tvekar att skicka ut honom i krig. Han blir en framgångsrik stridsflygare som inte kan leva utan sin skinnjacka. Mor och son beundrar varandra kolossalt och hennes omsorger om honom sträcker sig på andra sidan graven.

3. Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grenvall. Jenny i romanen växer upp under 70 - och 80 - talen med Kyrkans barntimmar och spaghetti och köttfärssås på burk.  Deras ryggar luktade så gott handlar om Jennys uppväxt i en familj som inte var så framstående känslomässigt. Om Jenny grät lämnade pappa rummet och mamma viftade bort Jennys känslor.

22 kommentarer:

  1. Den första och sista känner jag igen, men läst dem har jag inte.

    SvaraRadera
  2. Från att ha tyckt att Schulman var hemsk har jag svängt totalt. Gillar hans böcker, mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillar inte själva Schulman, men flera av hans böcker gillar jag

      Radera
  3. Schulmans fina böcker passar bra till temat, har inte läst Grenvalls bok

    SvaraRadera
  4. De här böckerna blir jag nyfiken på. Jag har inte läst någon av dem. Jag har läst Bränn alla mina brev och den tyckte jag var bra. Så jag är helt klart intresserad av den här boken av Schulman också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skynda att älska och Glöm mig är två olika böcker. en om fadern och en om modern. Löfte i gryningen är helt suverän. den sista är en serie

      Radera
  5. Schulmans böcker passar ju perfekt i trion! När du säger att Löfte i gryningen är en av dina favoritböcker, blir jag väldigt nyfiken på att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en kan inte säga annat än att Schulmans böcker är bra, vad en än kan tycka om upphovsmannen. läs Löfte i gryningen och tala om vad du tycker. den är filmad också, men filmen vill jag inte se. jag har gjort mina egna bilder liksom

      Radera
  6. Jag har läst en av Schulmans böcker. Tack för påminnelse om den andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste faktiskt båda. och ett par till

      Radera
  7. Glöm mig tyckte jag var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var den. jag är inget fan av A Schulman, men böckerna om föräldrarna tycker jag är fina

      Radera
  8. Glöm mig har jag läst och tänkt att jag borde läsa fler av honom. De andra två var helt okända för mig. Garys blir jag förstås nyfiken på.

    SvaraRadera
  9. Schulmans föräldraböcker är bra. Garys bok är inte riktigt av denna världen

    SvaraRadera
  10. Det är möjligt att Schulmans böcker är bra, men jag tycker så förfärligt illa om karln att jag inte har kunnat förmå mig att läsa hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ungefär så, Robert, men en måste vara lite rättvis

      Radera
  11. Inte läst någon av dessa, men Grenvalls bok har jag länge varit nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Romain Garys bok läste jag på gymnaiset när jag läste franska.

    SvaraRadera