torsdag 20 januari 2022

Helgfrågan v. 3 2022


Mias bokhörna: Veckans helgfråga v. 3: Hur sorterar ni i bokhyllan?

Svar: Just nu inte alls. Det ser ut som om jag stått ute på gatan och kastat in böckerna. Några har hamnat i hyllan, några på golvet, några på bord och stolar. Kort sagt: Det är böcker överallt. Men så vill jag ha det. Har dock umgåtts med planer på att gallra ut och ordna om. Men jag kan inte bestämma mig för vad som ska ut och i vilken ordning jag skulle föredra att ha böckerna. Fördelen med att låta det vara är att jag vet på ett ungefär var böckerna finns. Det vet jag inte omjag infört någon sorts nyordning. Levande litteratur och Forumbiblioteket har jag på speciellt ställe och det är jättebra. Lyrik har en speciell hylla. Men kanske skulle

jag kunna blanda engelskt och svenskt? Thomas Hardy har ett eget utrymme liksom Carina Burman; Virginia Woolf, Jane Austen och systrarna Brontë. Det kan en ju ändra på. Litteraturvetenskap har ett speciellt utrymme och så får det nog vara i fortsättningen också. Japan har en egen hylla och det ändrar jag inte på. De andra böckerna står i någon sorts slarvig bokstavsordning. På en höft. Så där.

12 kommentarer:

  1. Jag har funderat på hur man ordnar i bokhyllan så man inte köper på sig böcker man redan har, hänt två gånger förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha! det har jag faktiskt inte gjort. däremot har jag två gånger köpt samma bok till sonen i julklapp och födelsedagspresent. gissa om jag fått äta upp det!

      Radera
  2. Gillar din beskrivning med böcker överallt! Den där välbehövliga gallringen är bara så gruvligt svår att få till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja så klart. eftersom en egentligen inte vill

      Radera
  3. samma författare på samma ställe oavsett språk, mysigt när det inte är helt "perfekt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det har jag också gått efter. visst är det trevligt när det inte är så perfekt. en blir på gott humör när en kommer hem till någon som har böcker som används

      Radera
  4. Det låter mycket trivsamt med böcker överallt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju så för oss som älskar böcker.en känner sig hemma hos andra som har det på liknande sätt

      Radera
  5. Alla sätt är bra utom sortering efter färgen på bokryggarna! ;)

    SvaraRadera
  6. Ja, egentligen spelar det ju ingen roll så länge man hittar själv. Men gallring är nog bra emellanåt.

    SvaraRadera