söndag 2 januari 2022

En smakebit på søndag v. 1 2022

"Jag hade själv försatt mig i situationen jag var i. Hade själv valt att resa från äktenskapet, familjen, landet nästan tre årtionden tillbaka, även om det inte känts som om jag hade haft ett val. Jag lämnade äktenskapet och familjen till fördel för en man de fann tvivelaktig och en verksamhet de fann stötande, ställde ut bilder de fann vanhedrande, kom inte hem när pappa blev sjuk, kom inte hem när pappa dog, kom inte hem till pappas begravning, hur skulle de förhålla sig till det? De tyckte att det var fruktansvärt, att jag var fruktansvärd, för dem var det fruktansvärda att jag for, vanhedrade dem, inte kom på pappas begravning, men för mig hände det fruktansvärda långt innan dess."

Från sidan 7 i Är mor död av Vigdis Hjorth

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR
 

26 kommentarer:

  1. Låter tungt men intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. märkligt är det. Johanna stalkar sin egen mor i stället för att konfrontera

    SvaraRadera
  3. Författaren känner jag igen, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ett par titlar till. hennes syster har skrivit en "motbok"

      Radera
  4. En veldig god bok, Vigdis Hjorth er litt av en kjendis, noe som ikke taler for at jeg skal lese henne, men hun er drivende bra, så det gjør jeg. Flott smakebit, og riktig god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst den här titeln för andra gången nu. VH är väl nästan lite kändis här också. nästan. trevlig söndag, du också!

      Radera
  5. denna väntar oläst i bokhyllan, tack för påminnelsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra att ha den nära till hands när andan faller på

      Radera
  6. Det var en början det. Hoppas den fortsätter lika bra. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag nog att det gör. har läst ut boken nu

      Radera
  7. Jag älskade Arv och miljö och tänker läsa denna framöver.

    SvaraRadera
  8. Jeg leste bare halve Arv og Miljø, og oorket derfor ikke begynne på denne. Jeg likte veldig godt forfatterens tidlige bøker. Men vi har gått hver vår vei etter det :-D
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är mor död skiljer sig ganska mycket från Arv och miljö

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på den här författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, författaren är en gåta, kan jag tycka.

      Radera
  10. Har hört talas om författaren men inte läst henne. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har skrivits en hel del särskilt om Arv och miljö

      Radera
  11. Jag har läst Arv och miljö av författaren, sen har det inte blivit flera. Upplever henne som rätt pessimistisk och lite tråkig. Dock är ju ämnena hon väljer också rätt tunga, så det är inte så konstigt. Tack för smakbit, god fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att ämnena valt henne. jag tror att hon vill skriva dem av sig.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Kände varken till bok eller författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det går inte att hålla rätt på alla böcker som kommer ut

      Radera
  13. Läste lite i Arv och miljö, men den var inte min kopp te, så läste inte ut. Men jag har tänkt testa någon annan bok av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är mor död är något annorlunda än Arv och miljö även om det också handlar om barn/föräldrarelation

      Radera
  14. Har hört talas om författaren men inyte läst något av henne.

    SvaraRadera