tisdag 28 januari 2020

Tisdagstrion: Bokomslag i min favoritfärg



Ugglans och bokens tisdagstrio handlar om favoritfärg på bokomslag.
Jag har valt grönt.
1. Augustin Erbas Blodsbunden fick aldrig den uppmärksamhet den förtjänade. 
Det är en roman på självbiografisk grund; en skildring av en uppväxt i Fisksätra i en lika ovanlig som dysfunktionell familj. Modern är ättling i rakt nedstigande led till kejsaren Frans Josef av Österrike. Fadern är biokemist ifrån Egypten. Modern är katolik och fadern kopt. Ingen känner familjen eller vet något om deras bakgrund. Amadeus, äldste sonen, berättar. 

2. Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett handlar om den 10 - åriga Mary som kommer ifrån Indien och är van vid att ha tjänstefolk omkring sig att hunsa med. Så blir det inte hos den trubbige Mr Carver, men Mary skaffar sig vänner på egen hand;  en liten rödhake, ett naturbarn vid namn Dickon och en drivhusplanta som heter Colin. De tre barnen slipar av varandras kantigheter och blir en ett sammansvetsat gäng. En riktig klassiker!

3. Den gröna färgen på omslaget till Moll Flanders syns kanske inte riktigt tydligt här, men på det verkliga omslaget är det otroligt effektfullt. Och ibland glimmar det till även på andra ställen än i toppen.  1722 skrev Daniel Defoe,  född ca 1660 död 1731, The Fortunes and Misfortunes of the famous Moll Flanders, på svenska kort och gott Moll Flanders. Hon föddes i det beryktade fängelset Newgate, som för övrigt författaren hade egen erfarenhet av. Hennes mor deporterades så småningom till Virginia och dottern hamnade i främmande händer. Moll Flanders - det är inte hennes riktiga namn och det får vi heller aldrig veta - växer upp till en vacker flicka som dessutom är ganska naiv. Till en början, alltså. 

28 kommentarer:

  1. Grönt är fint! Blodsbunden vill jag läsa!

    SvaraRadera
  2. grönt är lugnande, jag har en fin topiary-illustrerad Hemlig trädgård med Inga Moores teckningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tror verkligen att det är lugnande

      Radera
  3. Intressant med en bok av Defoe som inte är Robinson Crusoe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är jättebra, dessutom. tror att det skulle bli en bra film. antagligen är den väl redan det

      Radera
  4. Den hemliga trädgården tror jag att jag läste för en väldig massa år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste om den för inte så länge sedan. dottern påstår att jag läste den högt för henne och hennes bror

      Radera
  5. Svar
    1. ja, det är en lugnande och behaglig färg.

      Radera
  6. Moll Flanders har jag oläst i hyllan men i annan, äldre utgåva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att översättaren är densamme, men nu finns ett nytt förord

      Radera
  7. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Den hemliga trädgården blir jag nyfiken på och omslaget är ju så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslagen är fina på flera av utgåvorna av Den hemliga trädgården

      Radera
  9. Den hemliga trädgården har jag läst tack vare tips från andra bloggare. Moll Flanders är en klassiker som återstår. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att den var riktigt spännande

      Radera
  10. Grönt är en fin färg och jag blir oerhört nyfiken på alla tre titlarna, så tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så roligt! de är bra alla tre så jag tycker att du kan sätta upp dem på din läslista

      Radera
  11. Den hemlig trädgården låter fin, älskar såna där fina böcker som griper tag i en :)

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dessa, inte ens Den hemliga trädgården... och det förstår jag ju att man borde göra. ;) Rödhaken är dessutom en favoritfågel, länge sedan jag såg en sådan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hemliga trädgården läste jag alldeles nyligen. Rödhakar älskar jag. förekommer ibland i trädgården

      Radera