måndag 27 januari 2020

Utmaning: Authors&Characters - Henrik

Lyran: En Henrik som är författare och en fiktiv Henrik



1. Henrik Valentin, Ödelagd. En kvinna, en man , en trädgård - en skilsmässa. Medelålders Helena Lundberg/Winberg/Lundberg/Medea är en mycket engagerad gymnasielärare, gift med Mats, mor till två söner. Hennes allt uppslukande hobby är trädgården. Plötsligt står hon inför en skilsmässa. Trots att man ibland blir nervös för att allt ska bli  alltför förutsägbart så blir det inte så. Bitvis känns skilsmässan något för idyllisk och Helena alltför kontrollerad, men det är inga långa stunder. Och någon gång exploderar Helena

2. Henrik är en fattig statare som skryter och skrävlar utan att duga mycket till.
Hans vackra hustru, Maria eller Rya - Rya, i Ivar Lo - Johanssons Bara en mor är den som får se till att alla barnen får mat på bordet och kläder på kroppen. Hur många gånger läste jag inte den romanen som tonåring? Filmen, där Eva Dahlbeck spelade den vackra Rya - Rya, såg jag också. En fantastisk tids- och kvinnoskildring från statartiden.

10 kommentarer:

  1. Den sistnämnda har jag läst för längesedan.

    SvaraRadera
  2. roligt att du kom på Henrik Valentin, han som skrev de första trädgårdsromanerna.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst ngn av dem, tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ivar Lo - Johanssons Bara en mor är ju en klassiker

      Radera
  4. Bara en mor var ett intressant tips!

    SvaraRadera
  5. Ivar Los Bara en mor satte sina spår när man läste den för länge länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och filmen med Eva Dahlbeck glömmer jag aldrig

      Radera