torsdag 2 januari 2020

Helgfrågan v. 1

Mias helgfråga v. 1 gäller helt enkelt vad vi läser just nu.


En bra och enkel fråga. Jag läser en av mina julklappsböcker, nämligen Gå med mig av journalisten Behrang Behdjou, född 1976.

Bonusfrågan: Hur firade jag nyårsafton?
Precis som jag tänkt. I lugn och ro och i nostalgins tecken. Vi såg Hasse och Tage och deras underbara film Att angöra en brygga. Därefter blev det äntligen av att se den långa versionen av Fanny och Alexander. Men den var för lång. Den korta räcker så bra. Så roligt att återse de gamla, fina skådespelarna. Men jag blir alltjämt lika upprörd över biskopens sätt att hantera Alexander.

22 kommentarer:

  1. Jo, jag är sugen på den där boken.
    Min nyårsafton var också i allra högsta grad rofylld. Jag är osäker på om jag sett den långa versionen av Fanny och Alexander. Biskopen är verkligen HEMSK, nästan så att man hade lappat till Jan Malmsjö om man fått syn på honom i samband med att man såg filmen ;) Jag har förresten sett Fanny och Alexander i Paris. Det var lite kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, just det! biskopen tigger stryk. lite speciellt att se F & A i Paris

      Radera
  2. Åh, var länge sedan jag såg Fanny och Alexander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den tål mycket väl att ses om. den vanliga filmen, alltså

      Radera
  3. Jag har aldrig sett Fanny och Alexander. Hur lång är egentligen den långa versionen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. för lång. den traditionella filmen är alldeles lagom

      Radera
  4. Svar
    1. (i verkliga livet var det Ingmar Bergmans mor som var hemsk)

      Radera
  5. "Att angöra en brygga" är fortfarande rolig, det var skönt att upptäcka. Fanny & A såg jag inte i år, men jag har faktiskt suttit som klistrad framför den långa versionen - Bergmans i särklass bästa film tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanny & A är väldigt bra. och visst höll Att angöra en brygga

      Radera
  6. Biskopen är förfärlig, men Jan Malmsjös rolltolkning är fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han var som klippt och skuren för den rollen, Jan Malmsjö

      Radera
  7. Låter som trevligt nyårsfirande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var det. orkar inte med så mycket mera

      Radera
  8. Hasse och Tage var verkligen helt suveräna. Nostalgi.

    SvaraRadera
  9. Fanny och Alexander var det länge sen jag såg. Minns att vi stod och tittade på inspelningen i Uppsala när de var där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. den filmen tål fortfarande att ses. måste ha varit roligt att se inspelningen

      Radera
  10. Jag trivs bäst med lugnt firande jag också.

    SvaraRadera