söndag 26 januari 2020

En smakebit på søndag

"Varje gång jag vaknade, oavsett tid på dygnet, släpade jag mig ut genom den ljusa marmorfoajén längst ner i huset och gick längs kvarteretoch runt hörnet till minilivset som låg där och aldrig stängde. Jag köpte två stora koppar kapffe med gräddeoch sex sockerbitar var, svepte den första i hissen tillbaka till lägenheten och smuttade sedan långsamt på den andra medan jag såg på film och åt djurkex och knaprade trazodon och zolpidem och nembutal tills jag somande igen. På det sättet tappade jag greppet om tiden. Dagarna gick. Veckorna. Några månader gick. När tanken slog mig beställde jag hämtmat från thairestaurangen tvärs över gatan, eller en tonfisksallad från ett ställe på första avenyen. När jag vaknade hade jag telefonsvararmeddelanden från skönhetssalonger eller spa - anläggningar som bekräftade bokningar jag hade gjort i sömen. Jag ringde alltid tillbaka och avbokade, vilket jag hatade att göra eftersom jag hatade att prata med människor."
Från sidan 9 i Ottessa Moshfegh, Ett år av vila och avkoppling
Söndagens läsutmaning En smakebit på søndag handhas idag av Astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger. Vi lämnar smakebitar av det vi just läser. Utan spolers förstås. Fler smakebitar HÄR

34 kommentarer:

  1. hoppsan, något i stil med Kvinnan som gick till sängs i ett år av Sue Townsend...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi får se vad det blir av det. har inte läst Townsend heller

      Radera
  2. Oj...den passar på min läslista!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! då får vi höra vad du tycker om den

      Radera
  3. "bokningar jag hade gjort i sömen"?? Det blir skummelt hvis en kan gjøre sånne ting når man sover! :-) Det hørtes igrunnen ut som en bra bok og jeg fikk lyst til å lese den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. med alla dessa piller blir det väl lite som att sova helatiden

      Radera
  4. Har en annan bok av Ottessa Moshfegh i hyllan, men än så länge har jag inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste Eileen och tyckte mycket om den

      Radera
  5. Vilket märkligt liv. Jag har en annan bok av henne i hyllan oläst.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. En bok jag inte har hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är väldigt spänd på fortsättningen

      Radera
  7. Det känns inte riktigt avkopplande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. för vem? berättarjaget verkar avkopplat hela tiden. men som läsare kan en möjligen bli lite skärrad

      Radera
  8. Denne var ny for meg. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
  9. Oj, det var fasligt så mycket socker. Boka tider i sömnen låter avancerat. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det låter som någon sorts sockervälling. inte gott. om hon över huvud taget gör något blir det väl i halvsovande tillstånd

      Radera
  10. Den vill jag läsa! tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tycker jag att du ska göra. den verkar jättebra

      Radera
  11. Wow det var en märklig berättelse, väcker nyfikenhet! tack för smakbit

    SvaraRadera
  12. Tack för smakebiten, den var helt okänd för mig. Men nyfiken blir jag!

    SvaraRadera
  13. Jag har hört om den här boken, men jag tycker den låter lite mystisk.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakebiten, stackars människa.

    SvaraRadera
  15. Ny bok för mig, verkar lite annorlunda. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Den där boken är jag väldigt nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otessa Moshfegh är en speciell författare

      Radera
  17. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera