tisdag 26 november 2019

Tisdagstrion: frestelser

Ugglans och bokens tisdagstrio handlar idag om frestelser. Vi får som vanligt tolka fritt.

1. Otrohetens lockelse: en bok om äktenskapet av Merete Mazzarella, som hämtar en massa exempel ifrån skönlitteraturen, till exempel Den allvarsamma leken, Madame Bovary, Anna Karenina, osv. Löser otroheten några problem? Varför är man otrogen? Det sägs göra livet mera levande.


2. Kirke av Madeleine Miller. Så här står det på baksidan av boken: Hon är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin."


3. Jönssons frestelse som är en vegetarisk variant av den klassiska Janssons frestelse. En tar soltorkade tomater i olja i stället för ansjovis. Jättegott.
Receptet läste jag i Härliga helger av Charlotta Malhotra.

18 kommentarer:

  1. Jag är mest intresserad av de första två frestelserna. Jag tror att de får bli uppskrivna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merete Mazzarella har jag läst så gott som allt av. hon är så klok

      Radera
  2. Vilken trio! Och jag blir riktigt sugen på att testa Jönssons frestelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! den är jättegod! gör både Jönsson och Jansson

      Radera
  3. Undrar om man skulle våga sig på en Jönsson? Älskar ju Jansson!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör båda delarna, vetja. de är goda vilken som

      Radera
  4. Kirke måste jag se till att läsa. Mazzarellas kände jag inte till, men hon brukar ju vara trevlig. Ska hålla utkik efter den. Och man kanske skulle testa en Jönsson, Jansson är i alla fall väldigt gott. Man kommer långt med lök och potatis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jönsson är väldigt god. Mazzarella gillar jag alltid

      Radera
  5. Kirke har jag tänkt läsa, men den hade jag faktiskt nästan glömt bort nu. Ska genast flyttas högre upp på att-läsa-listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har så mycket överst på att - läsa - listan att jag snart inte vet vart jag ska ta vägen

      Radera
  6. Kirke lockar lite, mest för det där med mytologin.

    SvaraRadera
  7. Jag älskar Janssons frestelse! Vi åt det i lördags. Och den är självklar på julbordet. Men det måste vara rikligt med ansjovis. Ansjovisspadet får vara med för att ge extra krydda. Får man sen en öl och en snaps är lyckan fullkomlig :)

    SvaraRadera
  8. Kirke har jag hört, får kolla in :)

    SvaraRadera
  9. Okända frestelser för mig. Janssons frestelse görs här medelst rättika och ansjovis, men alla varianter är säkert bra utom de dåliga. ;)

    SvaraRadera