söndag 24 november 2019

En smakebit på søndag

"Jeppe Kørner, utredare vid Köpenhamnspolisen, stänkte vatten i ansiktet och tittade sig i spegeln på den kaklade väggen. I spegeln ovanför handfatet blev man konkav, i den andra egendomligt bred. Han glömde alltid bort vilken spegel som gjorde vad med en tills han stod och tvättade händerna. Idag hade han hamnat framför den konkava, som fick honom att se ut som ett Munchskri. Det passade honom bra. Han såg trött ut, och han visste att det inte enbart berodde på polisens lågenergilampor. Det löjliga, blekta håret gjorde inte saken bättre; han borde aldrig ha låtit sig övertalas av sin gode vän Johannes. Omväxling förhöjer, ha! Han borde kanske raka av alltihop. Då skulle han åtminstone se ut som en polis. Skilsmässodrabbad snut i livskris, som i böckerna. Klassiskt. Sedan kunde han skaffa sig en stampub och en snabb bil och bära smärtan som ett adelsmärke i pannan. Kanske se till att få ett tjusigt ärr  - efter ett knivsår på kinden - ett som matchade ärren i hans inre."

Från sidan 13 i Krokodilväktaren av Katrine Engberg

Läsutmaningen En smakebit på søndag handhas den här veckan av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Inga spoilsers, tack! Fler smakebitar HÄR:

23 kommentarer:

  1. Den här är jag väldigt nyfiken på. Danska deckare brukar vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren var väldigt trevlig att lyssna på. det är hennes debut

      Radera
  2. kul titel, gillar inte blodiga knivar, är lite känslig

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag ser fram emot att möta krokodilväktaren

      Radera
  3. Den här skulle jag vilja läsa, brukar gilla danska deckare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väldigt mycket Köpenhamn i boken.

      Radera
  4. Den vill jag läsa men kanske lyssnar jag på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den får nog många svenska läsare också

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Låter spännande.

    SvaraRadera
  6. Räcker med en liten pippi för att jag ska dra ögonen åt mig :) Men vad är det? Strandpipare tänkte jag först, men det stämmer ju inte. Jag är inte bra på vadare, kan man lugnt konstatera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag väntar på att krokodilväktaren ska uppenbara sig. jag tänker mig att det är fågeln

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Den här kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katrine Engberg är debutant. hon var dansös innan

      Radera
  8. Vilken smakbit, låter som en bok som verkligen beskriver livet hos någon som befinner sig i livet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det är författaren du känner av. hon verkar vara väldigt levande när hon vandrar omkring överallt i Köpenhamn

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa.

    SvaraRadera
  10. Fyndigt skrivet! Känner inte till författaren men läser ju inte så mycket krim. Omslaget studsade jag till lite åt, väcker klart intresse. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser inte heller så mycket krim, men den här fastnade jag för. tror att det var fågeln

      Radera
  11. Den här tror jag maken kommer att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så trevligt! han kanske inspirerar dig till att läsa den också?

      Radera
  12. en bra debut. förväntar mig mycket av miljöskildringen

    SvaraRadera