tisdag 26 november 2019

Utmaning: Authors & Characters - Christian

Lyrans Authors & Characters gäller den här veckan namnet Christian. En författare och en fiktiv person.
Författare: Christin Jungersen som skrivit Du försvinner
Den kom ut 2014 och handlar om den mänskliga hjärnan. Hur ser en "vanlig" hjärna ut? Vad är normal förslitning. Hur ska Mia veta vad som händer i Frederiks hjärna sedan tumören tagits bort. Hur mycket påverkade den Frederiks katastrofala handlande under de år ingen visste att han bar denna tumör? Osäkerheten är tärande.
Fiktiv person: Kristen som i Kristens resa av John Bunyan, 1678.
Kristen var en glad soldat som ovändes till kristendomen av sin fromma fru.
Under en tid i fångenskap påbörjar han Kristens resa om mannen som lämnar Fördärvets stad för att följa den smala vägen. Kristens resa blev en oerhört populär uppbyggelsebok som översattes till 108 språk.
kristens resa läste jag i mycket unga år och blev mycket gripen.


5 kommentarer:

  1. Kristens resa måste jag som älskar gamla klassiker faktiskt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var väldigt ung och blev väldigt tagen av den

      Radera
  2. Kristens resa finns oläst i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. då finns det ju ingen ursäkt att inte läsa den, Hannele?

      Radera
  3. Inte läst någon av dessa, men Kristens resa känner jag ju i varje fall till.

    SvaraRadera