tisdag 22 maj 2018

Veckans topplista v. 21 - Mors dag.

Johannas deckarhörna: På söndag är det Mors dag, så därför tänkte jag att veckans topplista skulle inspireras av den högtidsdagen. Min lista handlar om böcker jag tycker passar som presenttips till alla mammor där ute, men det går också bra att göra en listor om mammor i litteraturen om man känner för det.
Kryddnejlika
1. Ivar Lo - Johansson, Bara en mor. 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det här är en fantastisk skildring av en statarkvinnas liv. En historielektion om en tid som inte ligger så långt tillbaka i tiden.
2. Maxim Gorkij, En mor
Om en mor som hunsats av sin man. När han dör blir hon ensam om att fostra sonen, som kommer att ansluta sig till den revolutionära rörelsen. Modern som alltid har varit politiskt ointresserad ställer nu upp på sonens sida.
3. Marie Ndiaye, Ladivine
En fantastiskt gripande roman om nordafrikanska invandrare i Paris utkanter. En mor offrar allt för sin dotter som tackar genom att inte kännas vid henne. Dottern gifter sig och får barn, men berättar inte för familjen att dottern har en mormor och mannen en svärmor. Ndiaye är en stark kandidat till Nobelpriset.
4. Tahar Ben Jelloun, Min mamma
En gripande självbiografisk roman om moderns sista tid i livet. Modern är bitvis virrig, bitvis sur och uttråkad. Hon roar sig med att tänka ut sin begravning. Den som lämnar sitt ansikte åt jorden är det inte synd om.
5. Romain Gary, Löfte i gryningen
En fantastisk skildring av omåttlig kärlek mellan en mor och hennes son. Modern är egendomlig såtillvida att hon uppmanar sonen att gå ut i krig  och att duellera. De beundrar varandra kolossalt och gör allt för varandra. Romain Gary lyckades få Nobelpriset två gånger. Den andra gången som Émile Ajar.

24 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! jag rekommenderar dem alla

      Radera
  2. dags att plocka fram Maxim Gorkij igen!

    SvaraRadera
  3. Jättefina tips! Bara en mor borde jag såklart läsa, och jag blir väldigt nyfiken på Ladivine.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är helt fantastiska båda två, faktiskt

      Radera
  4. Maxim Gorkij borde en plocka fram igen

    SvaraRadera
  5. Jag har nog bara läst Bara en mor. Tack för alla de andra verkligt intressanta tipsen!

    SvaraRadera
  6. Inga böcker jag känner igen.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen! Ivar Lo's Bara en mor har jag läst, det var länge sedan, men jag minns den så starkt fortfarande.

    Ladivine fick mig att tänka på Mildred Pierce, den har jag bara sett som teveserie, men den var väldigt bra. Ungefär samma tema med en dotter som sviker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en mor glömmer en inte.
      ja, det kan du ha rätt i. två döttrar som förnekar sitt ursprung

      Radera
  8. Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du mycket intressant framför dig

      Radera
  9. Svar
    1. tack för det. de tål att läsas alla fem

      Radera
  10. Känner till böckerna men har inte läst. Kul med så många tips och intressanta listor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju det som är så kul med bloggar. alla dessa tips

      Radera
  11. Tack för intressanta tips. Bara en mor läste jag när jag var ung.

    SvaraRadera
  12. jag har läst den flera gånger och dessutom sett filmen med Eva Dahlbeck som Rya - Rya

    SvaraRadera