måndag 7 maj 2018

Tematrio - Margaret, Meg, Maggie, mm

Lyran:
"Den här veckan fastnade jag för ett namntema. Berätta om en bok som är skriven av eller som handlar om en person som heter någon variant av namnat Margaret (Maggie, Meg, Margareta o s v)!"

Meg Wolitzer skrivit Hustrun, till exempel.

Meg March en av systrarna i Unga kvinnor av Louisa May Alcott; vacker och fåfäng

Marguerite Gautier, det vill säga Kameliadamen, skriven av Alexandre Dumas d. y. 1852. MG var kurtisan och led av tuberkulos.

14 kommentarer:

  1. jag minns inte vad folk heter i böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland, ganska ofta, gör jag det. om jag har gillat boken

      Radera
  2. Kul att du tog med Kameliadamen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände att jag ville väcka henne till liv en stund

      Radera
  3. "Unga kvinnor" är en bok som förtjänar all respekt!

    SvaraRadera
  4. Nu fick dyu mig sugen på att läsa om Kameliadamen, eller i alla fall se filmen igen.

    SvaraRadera
  5. Kameliadamen har jag inte läst, men den hör väl till de där man borde... precis som mitt eget tips om Mästaren och Margarita :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kameliadamen är mycket riktigt en klassiker. men det är inget att krypa under någon sten för. en kan inte hinna allt. lättare att läsa än Mästaren och Margarita tycker jag

      Radera
  6. Jag blir imponerad av er som minns vad personerna i böckerna heter, jag är som en guldfisk när det gäller det, minns absolut inte. Bra val av Hustrun, den boken läste jag och skrev en halv avhandling om ;) Ingen orkade väl ta sig igenom den långa texten, jag hade nog behövt prata om den i en bokcirkel eftersom den väckte så många tankar och känslor hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kommer säkert ihåg andra saker. jag minns inte filmnamn, till exempel. jag ska läsa din drapa om Hustrun. läsecirkel är jättebra när en vill diskutera böcker. jag har hållit på med cirklanden i ungefär 100 år...

      Radera
  7. Bra trio! "Unga kvinnor" läste jag för ett tag sedan och noterade att den inte riktigt har åldrats med värdighet... svårt att se den som något annat än ett pekoral idag... Eller så är det bara jag som är fördömande.

    SvaraRadera
  8. Nix, inte läst någon av dessa, men kände i varje fall till samtliga, alltid något. ;)

    SvaraRadera