torsdag 23 juni 2016

Bokbloggsfråga vecka 25

Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen:

Finns det några böcker som skildrar ditt yrke? Och finns det några böcker som du läst där du blivit nyfiken på ett helt annat jobb än det du jobbar med? Eller kanske någon bok som gjort dig totalt osugen på ett visst yrke? 

Jag gillar att läsa böcker där olika yrken skildras; både sådan yrken som jag skulle kunna tänka mig och absolut inte. Jag börjar med yrken jag skulle kunna tänka mig:
Aino Trosells spänningsroman Ytspänning minns jag som en initierad skildring av en dykares vardag. Författaren hade mycket riktigt gjort ordentlig research.
Så här står det på AdLibris om den.
Jag minns flickornas julbok, Syster Eva på åttan och alla Syster Barton - böckerna som jag slukade eftersom jag alltid ville bli sjuksköterska. Flygvärdinna var inget för mig. Hellre då pilot.
Läkare är det genomgående yrket i Abraham Vergheses roman Skära för sten.
Dr Greene är psykiater i Den hemliga skriften av Sebastian Barry.
Twinkle, twinkle av Kaori Ekuni är Shoko översättare och Matsuki läkare. Det kanske är deras relation och förvecklingarna i släkten som är det huvudsakliga, men i alla fall.

Barbro Alving var en uppburen journalist som skrev reportage från krigshärdar, Långholmen och Olympiska vinterspelen i Berlin 1936. Dagbok från Långholmen och Det kom aldrig i tidningen är bara två av hennes många böcker.
Tina Thunander, också journalist, har bl. a. skrivit Resa i Sharialand.
Magdalena Nilsson är journalist på Värmlandsbladet i Ninni Schulmans läsvärda spänningsromaner där hon ofta ligger steget före polisen Petra Wilander.
Barbro Magnus heter journalisten i Elin Wägners bästsäljare, Pennskaftet
William Wisting är utredare hos polisen i Vestfold och hans dotter Line är journalist i norrmannen Jørn Lier Horsts Wisting - serie

Paris Review intervjues berättar 64 kända författare om sina metoder. Kanske kunde en få några vitala tips. 

Sonetjka av Ludmila Ulitskaja, handlar om en bibliotekarie, som är besatt av litteratur! Lika besatt blir hon när hon sedan möter kärleken. En pärla!

I Hjalmar Gullbergs dikt Den tänkande lantbrevbäraren 
möter vi en yrkeskategori som betydde mycket för landsbygden. Brevbäraren höll till exempel ett vakande öga på ensamma och/eller gamla människor

Fyrvaktare sådana som finns i Fyrväktaren av Jeanette Winterson och 
Fyren mellan haven av M.L. Stedman existerar väl inte längre. I novellen Aurore Bunge av Anne Charlotte Leffler figurerar också en fyrvaktare.

Yrken som jag är osugen på:


En egen strand av Aino Trosell berättar om systrarna Hanna, utbränd socialsektreterare, och Hanna konstnär, som tillsammans reser iväg till en öde ö där de möter sig själva och varandra; minnena av familjen och uppväxten


Att gå omkring i rosa rock och vara barnskötare för en skitlön på en förlossningsavdelning är inget som Béatrice rekommenderar i Sal 2 av Julie Bonnie. Arbetsmiljön är eländig vilket gör att en skulle tacka nej till ett sådant arbete.

Att arbeta som timvikarie i en sjukhusrestaurang som den unga namnlösa kvinnan gör i Therese Bohman roman Den andra kvinnan är inget att stå efter. Hon är absolut lägst i sjukhushierarkin. 

Jenny Wrangborg skriver om hur det är att arbeta i Kallskänken

Martina, 22, berättar om hur det är att vara timanställd hotellstäderska i Marie Hermansons roman Skymningslandet

Hemmafrun Maj möter vi i Kristina Sandbergs fantastiska  romantrilogi 
Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris.

Hemmafrun Barbro möter oss i Lena Ackebos nya roman Världens vackraste man. Barbro och hennes syster Mona, som varit lärare, är på Mallorca för att riktigt rå om varandra. Det går så där.

12 kommentarer:

  1. Socialsekreterare är inte precis ett yrke man blir sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det beskrivs väldigt bra i Trosells bok

      Radera
  2. Psykiatier är nog ett rätt intressant jobb, men kan nog vara jobbigt många gånger. Och konstnär skulle inte vara något för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. psykiatriker tror jag är intressant men otroligt krävande. konstnär är verkligen inget för mig heller

      Radera
  3. Du blev vinnare nummer tre i novellutmaningen! Mejla din adress till mig på ugglanoboken@telia.com, så kommer snart novellsamlingen av Murakami på posten. Grattis!

    SvaraRadera
  4. (flygvärdinna har jag inte heller drömt om)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. tack, Hannele. jag börjar få en liten samling Murakami

      Radera
  6. Många yrken :-)
    Dykare är något som jag aldrig kunde tänka mig i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. lite spännande att göra ett försök ändå

      Radera