tisdag 26 augusti 2014

Tematrio - Långbetitlad


LYRANS uppdrag till oss den här veckan är att berätta om tre böcker med långa titlar

1. Mary Jones historia: nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig: om mitt liv samt Dolores & John Silver som jag fått det berättat för mej av dom själva av Elin Boardy. Mary är kökspiga på krogen Kikaren i Bristol som ägs av Long John Silver och hans Dolores.                                                                                               2. En Münchhausen för alla tider: Baron Hieronymus von Münchhausens aldrig tidigare skildrade äventyr på land, till sjöss och i luften berättade för hans vänner och med hans tillstånd upptecknade av Erik Glossman och den svenske vännen Olov Svedelid. Skrönor i mängd. Finns i många olika utgåvor med varierande titlar.                                                                                           3. Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Anneli Jordahls fina bok om Ellen Key och hennes olyckliga kärlek.








8 kommentarer:

  1. hahha, de kan man kalla för långa titlar!

    SvaraRadera
  2. De två första titlarna var riktigt rejäla :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är lite väl svulstiga. men så hade de fastnat i min knopp också, Lena!

      Radera
  3. Den första har jag varit sugen på länge och den om ellen Key lät ju definitivt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de kan rekommenderas båda två. Ellen Key upphör aldrig att fascinera. inte John Silver heller, förresten

      Radera
  4. Jag har inte läst någon av dem, det är nästan så att det känns som att läsa en bok bara av att läsa titlarna, åtminstone på de två första!

    SvaraRadera