onsdag 13 augusti 2014

Tematrio - Karin

 

1. Kungens frilla: en roman om 1560 - talet av Thora von Dardel. Den handlar om Erik den X1V och Karin Månsdotter.
Målningen ovan är gjord av Georg von Rosen. Den hänger på Nationalmuseum


2. Jaktlycka är titeln på Anna - Karin Palms senaste bok, som innehåller ett antal noveller om kvinnor i olika livssituationer.


3. Stora och små broderier av Karin Holmberg. Det är inte så länge sedan det gavs ett TV - program om Karin Holmberg och hennes fantasifulla och konstnärliga broderier. Läs mer på Brodösens blogg




14 kommentarer:

  1. Jag hade också Anna-Palm med i min trio - har dock inte läst den här senaste. Tack för tre bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska ha Jaktlycka i bokcirkeln och så ska vi lyssna på henne på Bokens dag i Hässleholm 19 oktober

      Radera
  2. författare hittar jag men funderar och funderar på titlar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. titlar behöver det väl inte vara? bara det handlar om någon Karin. det var inte lätt. författare finns det hur många som helst

      Radera
  3. utom Karin Månsdotter men hittar inte boken... vi vistades i samma stad, fast inte samtidigt. Och min bror gifte sig i Åbo slott... fast inte med henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men du har trampat samma gator och vistats i samma slott. historiens vingslag

      Radera
  4. har inte läst någon i din trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en gammal roman, nya noveller och en bok om broderier som det är en fröjd att bläddra i även om man inte broderar själv. go for it, Lena!

      Radera
  5. Boken om Karin Månsdotter låter som något för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den säkert! även om den har några år på nacken

      Radera
  6. Ohh, helt okända böcker och författare för mig, så kul!

    SvaraRadera
  7. Alla okända för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  8. håll till godo, Anna! kolla upp dem och se vad du tycker!

    SvaraRadera