söndag 17 augusti 2014

Enkät: Hösten, hösten, hösten

Fanny på Litteraturkvalster talade och sade:
 "Ve, ve, ve! Det blir höst i år igen! Mörkret sänker sig på många de vis, men en brukar kunna trösta sig med att just höstutgivningen brukar vara extra spännande. Näst intill övermäktig. Vad passar då inte bättre än att göra en enkät för att sortera och kategorisera höstutgivningen. Häng på vettja!"
Jag följer naturligtvisuppmaningen:

Min första känsla när jag sonderat höstutgivningen: Här gäller det att prioritera!

 
Jag längtar särskilt efter: Sigrid Combüchen, Den umbärliga. Det är på tiden att Ida Bäckmann !uppgraderas

Jag blev förvånad över: Att det är så ovanligt många av höstens böcker jag vill läsa

Jag är nyfiken på: Isik Murat, Jorden vi miste. Familjeberättelse ifrån Turkiet

Som jag har väntat på den här fortsättningen: Lena Andersson, Utan personligt ansvar

En debutant som låter spännande: Louise Walters, Mrs Simpsons resväska

Detta är ingen debutant men jag blir nyfiken på den här ändå: Mara Lee, Future Perfect

Jag blev själv förvånad men jag blev inte alls sugen på att läsa: Gabriella Håkansson, Kättarnas tempel

Jag hänger på locket till brevlådan när denna bok kommer: Sara Danius, Husmoderns död. Jag älskar essäer!

Jo jag vet att denna bok inte är med i höstutgivningen, men till hösten ska jag banne mig äntligen läsa: Henry David Thoreau, Walden! Försummad klassiker

Höstmotto: Skynda långsamt!

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. absolut! vinden susar och man kan andas! men det blir mörkt tidigt

      Radera
    2. ja, det är hon! och spännande!

      Radera
  2. Essä är en genre som jag har alldeles för dålig koll på. Bör kanske åtgärdas.

    SvaraRadera