lördag 9 februari 2013

Tematrio - Crossover

 

Lyrans 
uppgift v. 6 är att tipsa om böcker som kan intressera såväl unga som lite äldre. Jag funderade länge, men nu har jag bestämt mig för några författare som jag tror/vet fungerar
Haruki Murakami, Kafka på stranden.
Murakamis böcker fascinerar många -  unga som äldre.  Man stiger in i hans världar och vill stanna kvar och inte bli störd av ovidkommande saker.
Serien om Charlotte Löwensköld (Löwensköldska ringen, Charlotte Löwensköld, Anna Svärd) av Selma Lagerlöf har ju åtskilliga år på nacken, men jag vet att den kan fascinera även nutida unga läsare. Charlotte Löwensköld är inte svår att identifiera sig med även om hon levde i en annan tid och under andra förhållanden. Detsamma gäller för övrigt många andra klassiker.
Kupé nr. 6 av Rosa Liksom
En fascinerande tågresa från Moskva till Ulan Bator. En ung flicka med kärleksbekymmer delar kupé med en medelålders, råbarkad man på väg mot ett arbete i Ulan Bator
Han pratar och dricker och hon lyssnar och tänker medan de tillryggalägger mil efter mil av den transsibiriska järnvägen. Mannen berättar om sin familjehistoria och genom den skildras ett stycke rysk nutidshistoria. 
Perspektivet är flickans.

3 kommentarer: