lördag 23 februari 2013

Gamache. 2

Jag fortsätter med Louise Pennys kriminalromaner om den lilla kanadensiska byn Three Pines och den karismatiske, kloke, balanserade kommissarie Armand Gamache.
Nu är det jul i Thre Pines. Konstnärsparet Clara och Peter Morrow förbereder vällustigt julen precis som de flesta andra i byn. Clara saknar Jane Neal som nu varit död i ett år.
Chefen för frivilliga brandkåren, Ruth Zardo, har kommit ut med en ny diktsamling; bokhandlaren Myrna som är större än sin lilla röda bil, älskar sina böcker och fortsätter att göra voluminösa blomsteruppsatser.
Byn är sig ganska lik från Mörkt motiv. Invånarantalet är något decimerat, men å andra sidan har det flyttat in en familj som sticker ut mer än lite. 
Byborna håller sig på sin kant.
Julen upptar de första 75 sidorna i Nådastöt. Först därefter träder Gamache och hans personal in på scenen. Och då har de två egendomliga mord att utreda.
Precis som i Mörkt motiv finns här många litterära referenser. W H Auden är fortfarande en favorit.
Margaret Atwood och Yeats är ett par andra. Och Leonard Cohen!
Louise Penny är en omsorgsfull författare. Hon är en god psykolog och människoskildrare. Inget är svart - vitt. Skuggorna och nyanserna finns med.
Inom kort kommer Gamache. 3, Den grymmaste månaden

5 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på den här och hade lite svårt att hänga med. Trodde först att det var för att jag lyssnade alldeles för korta stunder i taget (25 min bilresa till och från jobbet), men så diskuterade jag och en kollega den och vi tyckte likadant. Berättelsen höll inte riktigt och det fanns en massa frågetecken. Jag hoppas trean blir bättre!!

    SvaraRadera
  2. Hannele, har inte sett till något om någon film. men det kommer säkert så popuär som Gamache är.

    Fru E, jag lyssnade på den första och läste den andra. jag kan hålla med om att Mörkt motiv var bättre sammanhållen än Nådastöt. men de olika personerna - särskilt inom polisen - utvecklades i del 2.
    det blir intressant med del 3

    SvaraRadera
  3. Jag föll handlöst för Gamache och redan efter Mörkt motiv började jag läsa böckerna på engelska eftersom jag inte hade tid att vänta på de svenska översättningarna. Efter den fjärde boken, The Murder Stone, tog jag en paus, men det var inte för att den var dålig utan jag ville helt enkelt inte att serien skulle ta slut för fort.

    Nu när jag läste ditt inlägg blev jag dock sugen på att läsa om Gamache igen. Kanske dags att slänga iväg en beställning!?

    SvaraRadera
  4. så det finns flera delar! det hade jag inte observerat. slarvigt av mig
    klart att du ska slänga iväg en beställning, Annika!

    SvaraRadera