tisdag 28 juni 2011

Sommar

Är det sommar så är det. Då förväntar man sig vissa saker (utöver sol och bad och långa, ljusa, ljumma kvällar, lättjefull läsning, jordgubbar och biggaråer, och någon vesen deckarserie i TV, förstås) som till exempel Sommarföljetong i SvD. I år: Augustenbad en sommar av Anneli Jordahl
Sommarföljetong i DN. I år:
Himmel över London av Håkan Nesser


SOMMAR i P1 kl 13 med repris 22.12

Jag ser fram emot programmen med Beate Grimsrud (har inte hunnit läsa hennes senast August-nominerade roman, En dåre fri som jag tror är jättebra;
den debattglada
Dilsa Demirbag - Sten;
den saklige och logiske
Carl Bildt;
KBT-terapeuten
Anna Kåver;
den unge, söte, världsberömde klarinettisten
Martin Fröst;
författarinnan Sara Stridsberg;
den kloka, välformulerade Babben Larsson
upphovskvinnan till Vems lilla mössa flyger och mycket annat underbart , Barbro Lindgren;
religionspsykologen Owe Wikström som bl. a. skrivit flera studier om Dostojekskij;
och så är jag nyfiken på Håkan Juholt;
Cecilia Uddén, mellanösternkorrespondent, är jag avundsjuk på;
Karl Ove Knausgårds Min kamp har länge legat bland mina att-läsa-snarast-böcker;
och Leif G W Persson är jag inte människa att motstå!

Säkert finns det helt okända personer som kommer att överraska. Jag brukar försöka höra så många program som möjligt oavsett värd.

Men - VAR finns Niklas Rådström???
Vi är många som minns hans underbara Sommar-program 2010.




3 kommentarer:

  1. Läser Jordahl i SvD - fina illustrationer och så goda hemmagjorda ord.

    En dåre fri är en stark läsupplevelse - hu!

    SvaraRadera
  2. Jordgubbar... absolut. (Biggaråerna har koltrastarna och stararna ätit upp...). Augustenbad läste jag just om i tidningen VI- blev mycket intresserad. Även jag ska försöka pricka in ett par sommarpratare. Sara Stridsberg ligger högt på min lista. (Och Ghita Nörby)

    SvaraRadera