onsdag 29 juni 2011

Andra sidan














Ola Larsmo
, flitig författare och litteraturkritiker, har skrivit en essäsamling med titeln Andra sidan. Om skrivande. I den berättar han om författare som till exempel Birger Sjöberg, Italo Calvino, Erik Gustaf Geijer, Henry James och flera andra. Gemensamt för dem är att de skrev gränsöverskridande och på ett sätt som pekade framåt.

Birger Sjöberg liknas vid Dickens och Proust.
Och jag förstår att det verkligen är dags att jag läser Kvartetten som sprängdes.
Henry James skrev skickliga kvinnoporträtt och hans bästa roman är The Portrait of a Lady. (Står redan på sommarens läslista.)
Utom romaner skrev han bl. a. spökberättelser - visserligen utan spöken - men tydligen väldigt bra.
En av de bästa är enligt Ola Larsmo är The Beast in the Jungle.

Andra sidan är verkligt inspirerande läsning för litteraturintresserade.

Länk till Ola Larsmos fina hemsida finns HÄR

2 kommentarer:

  1. (hittade en gammal bok Geijer i England)

    SvaraRadera
  2. Den där utgåvan av Kvartetten som sprängdes är exakt samma som jag har i min hylla- det kanske är dags för läsning (tror bara att jag har sett TV-versionen). Henry James gillar jag och har många böcker kvar att utforska... The Beast In the Jungle är en av dem- tack för tipset.

    SvaraRadera