torsdag 16 juni 2011

Bloomsday

Läst i The Wordsworth Book of Days:














Den 16 juni firas Bloomsday i Dublin till minnet av huvudpersonen i James Joyce´s Ulysses, Leopold Bloom.

Hela handlingen i den väldiga romanen
tilldrar sig på en enda dag, nämligen 16 juni 1904. Många litteraturstudenter - inklusive jag själv - har slitit med denna text.
De flesta - inklusive jag själv - utan större framgång. Inte så att jag inte försökte. Tvärtom. Jag införskaffade mig en handledning,

A reader´s guide to James Joyce av William York Tindall.
Avsnittet om Ulysses är fullt av understrykningar.
Två saker slår mig: 1/ Det kanske vore dags för en Molly Bloom´s Day? och 2/ Det kanske vore dags att läsa om Ulysses?
Det sorgliga är att min Ulysses fått fötter. Eller också slet jag upp den. Jag minns en bok med vitt omslag och näst intill psalmbokspapper.
A reader´s guide är grön och betydligt rejälare i utförandet. Den är inte uppsliten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar