tisdag 24 september 2024

Tisdagstrion v. 39 2024: Sápmi

 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 39: Sápmi

1. Hjortronmyren av Ulrika Lagerlöf en kunskapsrik och intressant roman  från Västerbotten. Siv är farmor som hon berättar om sitt liv  som kocka i en skogshuggarkoja i Västerbottens inland på 1930 - talet. Så småningom gifter hon sig med en snäll och omtänksam man.Egentligen hade Siv velat läsa vidare men det tillät inte familjens skrala ekonomi. Sondottern Eva berättar från början av  2020-talet och hon arbetar sig bakåt i släkthistorien. Eva har utbildat sig till jägmästare och skickas av sin chef till Djupsvik för att försöka medla i den konflikt som uppstått mellan renskötarna och skogsägarna om renbetesmarkerna.2.  

Kniven i elden. En berättelse från Ishavet av Ingeborg Arvola. Tiden är 1860 - talet; miljön är Nordkalotten. Miljön är fantastiskt skildrad liksom alla människor av olika slag som rör sig i området och vars intressen ganska ofta kolliderar. Här finns kväner (den släkt som författaren tillhör), skoltsamer, finnar och ryssar, bl. a. Ingeborg Arvola har utgått ifrån sin egen släkt och dessutom läst många bygdeskildringar. 

3. Kautekaino en blodig kniv av Lars Pettersson är en väldigt bildmässig roman. Fina beskrivningar av miljöer; mycken snö, vind och kyla. Lars Pettersson bor under vinterhalvåret i Kautokeino och resten av tiden utanför Lindesberg. Man får veta att det är skillnad på same och same. Högst står de renägande samerna; längre ner på samhällsstegen står sjösamer och finnmarkssamer. Och så finns det överklassamer som reser omkring som självutnämnda representanter för samisk kultur. Anna Karin Magnusson, 32, biträdande åklagare, kallas till nordnorge och Kautokeino av sin mormor. Hon vill att Anna ska rentvå  kusinen Nils Mattis som är anklagad för våldtäkt.

15 kommentarer:

  1. Hjortronmyren tror jag aldrig att jag sett. Kniven i elden, däremot, ser bekant ut. Den låter ju jätteintressant! Kautokeino har jag också :)

    SvaraRadera
  2. Hjortronmyren har jag sneglat på men visste inte att den hade det temat!

    SvaraRadera
  3. Kväner hör man sällan talas om.

    SvaraRadera
  4. Spännande trio! Vill läsa alla tre! Maria/Bokologen

    SvaraRadera
  5. Du serverar mig tre helt nya bekantskaper!

    SvaraRadera
  6. Tre helt nya böcker för mig. De verkar både intressanta och spännande.

    SvaraRadera
  7. Kautokeino, en blodig kniv är den enda jag har läst i din trio. Jag gillade den.

    SvaraRadera