söndag 15 september 2024

En smakebit på søndag v. 37 2024


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar söndagens bokutmaning En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Hon blev snabbt dåsig, mumlade drömmande om vårt låtsasbröllop. Jag skulle iväg och hade tagit fram fyrtio milligram och lät kroppens spattiga ryckningar lägga sig en stund medan jag satt på golvet och lyssnade på henne. Tommy skulle vara min bestman. Gulligt. Hon var inte alltid så välvilligt inställd till Tommy på grund av hur mycket tid jag tillbringade därborta. Men med morfinet i ådrorna var hon idel kärlek. Jip skulle vara ringbärare. Thelma och Angus brudtärnor. Lite osäker på hur Angus passade in i det hela. Hon pratade om klänningen hon skulle bära och att alla skulle säga vilken vacker brud. Och vad unga vi var. När hon var helt väck såg jag till att lägga henne på sidan och omsorgsfullt palla upp henne med kuddar innan jag lämnade huet." 

Ur Demon Copperhead av Barbara Kingsolver 

14 kommentarer:

  1. Den här boken har jag sett mycket om. Det låter som om hon inte mår helt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väl värd en läsning. börjar närma mig slutet och undrar mycket hur författaren tänker ordna det.

      Radera
  2. Obehagligt att de verkar så nerknarkade. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! men Kingsolver har ett buskap

      Radera
  3. Den här boken ser man överallt. Den är jäääätttetjock, något som avskräcker mig. Det är lite märkligt, jag har läst två av hennes tidigare böcker, Giftträdets bibel 02 och Sommarens rikedom 04, efter det har jag inte sett en enda bok av författaren! Lite tvehågsen till denna, men mest pga att den är svårläst i sängen, hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. låt inte omfånget avskräcka! skaffa läsbord eller sitt upp och läs. jag har helt slutat att ligga och läsa i sängen. vet inte riktigt varför. jag tycker också att Kingsolver har varit tyst väldigt länge. men kanske har inte allt översatts

      Radera
  4. Har läst boken på engelska och tyckte om den. Hemsk men så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyckte också om den. och visst är den hemsk. men den bygger ju på viss verklighet och David Copperfield

      Radera
  5. Boken har ju synts precis överallt ett bra tag. Kände ändå inte till riktigt var den handlade om. Just knarkande människor gillar jag inte att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men boken bygger på verkliga förhållanden och det är det hon vill visa på.

      Radera