tisdag 10 september 2024

Tisdagstrion v. 37 2024: Kropp och själ

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 37: Kropp och själ

1. Genom märg och ben av Jacqueline Woodson. Melody är sexton år. Familjen ska ha en fest för henne, cominga of age. Med det inleds Jacqueline Woodsons roman Genom märg och ben. Mammma Iris, som själv inte kunde ha sin mogenhetsfest för då väntade hon redan Melody.

2. Ärr av Audur Ava Olafsdottir. Romanen handlar om Jonas som är i femtioårsåldern och har funnit att hans liv är meningslöst och inte till glädje för någon. Exhustrun, Gudrun, passade på att berätta för honom att deras dotter Gudrun Vatnalilja inte var hans när hon begärde skilsmässa.
 
3. Cromwells huvud av Carina Burman
tilldrar sig i lärdomsstaden Cambridge och beskrivs som en uppsluppen skröna; lika delar detektivroman och Alice i Underlandet. 1996 - 1997 var Carina Burman Visiting Fellow vid Clare Hall i Cambridge.

14 kommentarer:

  1. läst annat av Woodson, Burman är en favorit, har boken, fyndigt med Ärr, tyckte mycket om Auður Ava Ólafsdóttirs bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Burman är uppiggande. är lite tveksam inför Ólafsdóttir

      Radera
  2. Ärr och Cromwells huvud har jag läst, men inte Genom märg och ben, men den vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woodson fick jag av dottern och blev positivt överraskad

      Radera
  3. Ärr känner jag igen, jag var nyfiken på den när den kom. Det hade jag glömt så tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland faller somligt i glömska. det är väl ren självbevarelsedrift. det kommer ju så mycket

      Radera
  4. Ärr har jag stående i hyllan men på norska. Oläst än så länge.

    SvaraRadera
  5. Det var en fin trio - som jag inte har läst. Inte ens Ärr. Kan tänka mig alla tre.

    SvaraRadera
  6. Ärr skriver jag upp! Tack för tips
    Maria/bokologen

    SvaraRadera
  7. Woodsons bok har jag läst och de andra två lät intresssanta.

    SvaraRadera