söndag 1 september 2024

En smakebit på søndag v. 35 2024


astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger adminstrerar söndagens bokutmaning En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Det bodde trångt på torpet, men det var inte sämre än andra torp på bygden. Huset var slitet men välskött och rent. Innanför förstugan låg köket. Det hade ett fönster. Hilda delade kammaren med Ida och hennes lilla dotter Linnéa. Sängarna var väggfasta men kammaren var inte lika liten som moderns mörka skrubb. Torpet och den tillhörande markbiten var deras borg, hon hade aldrig tänkt tanken att byta bort det, inte ens för en titel som bondmora och hustru nere på huvudgården. Hon frös på insidan vid tanken, hela hennes liv skulle vändas uppochned." 

Ur Där vassen viker av Linda Edgarsson

Året är 1885

12 kommentarer:

  1. Den boken tyckte jag verkligen om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det var dig jag fick tipset av

      Radera
  2. Tack för smakbiten, det var en bok jag inte kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller förrän jag läste om den på Roberts blogg.

      Radera
  3. Huvudgården verkar inte vara något trevligt ställe.

    SvaraRadera
  4. huvudgården var ett alldeles utmärkt ställe

    SvaraRadera
  5. Den ligger och väntar på att bli läst men vet ej om det är min typ av bok.

    SvaraRadera
  6. finns ett bra sätt att ta reda på det...

    SvaraRadera